- Miehityksenä lääkäri ja lääkintävahtimestari/sairaankuljettaja.
Yksikkö otettiin käyttöön lokakuussa 1989 ja se toimii Espoon ja
Kauniaisten kaupunkien alueella. Yksikössä ei ole paarialustaa, koska
sitä ei ole suunniteltu potilaan kuljettamiseen. Sen sijaan yksikössä
on suuri valikoima ensihoitovälineitä lääkärin käyttöön (mm.
12-kanavainen EKG-laite, lääkevalikoima ja 15 litran
katastrofinestevarasto).
- Helsingin pelastuslaitoksen Malmin pelastusasemalle sijoitettu
vaahtoyksikkö. Kyseessä on ns. RIV-auto (Rapid Intervention Vehicle), jota
käytetään erityisesti lentokonepalon alkuvaiheessa. Malmin pelastusasemalla
on myös H 51 (pelastusyksikkö), H 53 (säiliöyksikkö), H 561 (nostolava),
H 577 (kalusto-/letkuyksikkö) ja H 591 (sairaankuljetusyksikkö).
- Tunnus löytyy mm. kaikkien pelastuslaitoksella työskentelevien
virkapuvun hihasta.
- Lentopelastuskomennuskunnan valmistelu aloitettiin toukokuussa
1988. Kaikki ryhmään kuuluvat ovat vapaaehtoisia Helsingin pelastuslaitoksen
palveluksessa olevia henkilöitä. Ryhmässä mukana olevat ovat käyneet
läpi vaativan koulutuksen ja suorittaneet moniosaisen pelastajatestin.
Ryhmän tukikohtana toimii Malmin pelastusasema, jossa on myös ryhmän
kalusto ja harjoitusalue. Virallisesti LeKa-ryhmän toiminta alkoi 10.10.1989.
Tänä vuonna ryhmän kokonaisvahvuutta on täydennetty lääkintä- ja
sukellusjoukkueilla. Ainoa este ryhmän tehokkaalle toiminnalle tällä hetkellä
on oman helikopterin puuttuminen. LeKa-ryhmän miehet olivat mm. pelastamassa
kahta kaatuneeseen FinnPusku-alukseen loukkuun jäänyttä miestä.
- Helsinki-Vantaan lentoasemalla 24 tuntia vuorokaudessa päivystävän
lääkärihelikopteri Medi-Helin toiminta alkoi syyskuussa 1992. Kopteri on n.
3 minuutin kuluttua hälytyksestä ilmassa ja sen toiminta-alueena on
Uudenmaan lääni Helsinkiä lukuun ottamatta. Helikopterin miehityksenä on
lääkäri, lentäjä ja lentoavustaja, joka huolehtii suunnistuksesta ja potilaan
hoidon avustamisesta. Medi-Helin käytössä on myös ambulanssi, jolla
operoidaan lentokentän lähialueita. Medi-Helin lääkäriä konsultoivat
puhelimitse Uudenmaan läänin sairaankuljettajat. Medi-Helillä on vuodessa
hieman yli tuhat hälytystä, joista suurin osa suuntautuu Vantaalle tai
Espooseen. Koko toiminnan kustannukset ovat n. 8 milj.mk/vuosi.
Medi-Helin hoito on potilaalle maksutonta. Suurin uhka Medi-Helin
tulevaisuudelle on tällä hetkellä yhteiskunnan tuen puute. Suurimmat
rahoittajat tällä hetkellä ovat RAY, Helikopteripalvelu Oy, EMA-Group Oy ja
Vantaan kaupunki. Helikopterin suurimmat edut ovat nopeus ja korkeatasoinen
lääkärijohtoinen ensihoito.
- Yksikkö on sijoitettu keskuspaloasemalle Tikkurilan Hiekkaharjuun.
Vietin lukion 2. luokan työharjoittelupäivän ko. laitoksella (syy miksi olen
kuvassa). V 13 on rakennettu Volvo FL 10 -alustalle ja siinä on tehokas
vaahdotuslaitteisto ja kauko-ohjattava vesitykki. Yksikön suunnittelussa on
otettu huomioon Helsinki-Vantaan lentokentällä sattuvat tilanteet.
- Pelastusopiston altaaseen on rakennettu muunneltava häkkirakennelma.
Allas on seitsemän metriä syvä syvimmästä kohdastaan. Allasta käytetään
myös pintapelastusopetukseen.
- Kuvassa Vantaan pelastuslaitoksen ykköslähdön sairasauto.
Kuvassa vasemmalla defibrillaattori (tasavirtaiskun antamiseen sydämeen mm.
kammiovärinässä), paareilla avattuna hoitopakki ja seinäkaapeissa
nesteitä, lääkkeitä, neuloja jne. sekä happi-/imulaitteisto.
Lisätietoja: Oman kunnan palo-/pelastuslaitos, Suomen Pelastusalan
keskusjärjestö (puh. (09) 476 112 ), läänien pelastusliitot, vapaaehtoiset
palokunnat ja Pelastustieto- sekä Systole-lehdet.