TkT
Janne Tapio Koljonen
OPETUSPORTFOLIO
3.3. Opiskelijalähtöinen ja toiminnallinen oppiminen
5. Pedagoginen koulutus (17 op + 5 ov)
7.1. Lisensiaatin tutkielmat (1)
7.3. Kandidaatin tutkielmat (1)
9. Opetukseen liittyvät julkaisut (6)
Nimi: Janne Tapio
Koljonen
Syntymäaika: 7.3.1980
Syntymäpaikka: Vaasa
Koulutus: Tekniikan tohtori
(automaatiotekniikka)
Sähköposti: jako@uwasa.fi
Kotisivu: http://www.uwasa.fi/~jako/
Ansioluettelo: http://www.uwasa.fi/~jako/ansioluettelo/
Opetusfilosofiani perustuu sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen ja edelleen
vertaisoppimisen hyödyntämiseen sekä toiminnallisiin ja yhteistoiminnallisiin opetusmenetelmiin.
Tässä opetusportfoliossa esitän konkreettisesti, miten opetusfilosofiani on rakentunut,
miten oppimiskäsitykseni näkyy käytännön opetuksessa ja minkälaisia ansioita ja
tuloksia olen opetustoimessa saavuttanut.
Opetusfilosofiani lähtee teknillisen alan opetuksen tavoitteista. Teknillisen
alan koulutusohjelman käyneen tulee kyetä ottamaan vastuuta muun muassa
teknologiatutkimuksesta, tuotekehityksestä, liiketoiminnan kannattavuudesta ja
johtamisesta. Valmistuvilta vaaditaan näin ollen perusymmärrystä ja
soveltamiskykyä luonnontieteistä; laajaa perustietoa tekniikan nykytilasta;
kykyä etsiä, kriittisesti analysoida ja yhdistää eri lähteistä kerättyä eri
alojen tietoa; innovointikykyä sekä taitoa arvioida ja testata ideoiden
toimivuutta ja liiketoimintakelpoisuutta. Teknillisille aloille on lisäksi
tyypillistä, että merkittävä innovaatiotoiminta edellyttää ryhmätyöskentelyä,
niin ideointi kuin toteutusvaiheessa.
Toisen lähtökohdan muodostaa opiskelijan tausta, persoona ja tavoitteet.
Tausta muodostaa opiskelijoille ennakkokäsityksen lahjakkuudestaan. Esimerkiksi
toiset saattavat olla ennestään käytännön tekniikkaan perehtyneitä, kun taas
toiset ovat matemaattisesti ja teoreettisesti suuntautuneita. Persoonat eroavat
muun muassa vuorovaikutustaitojen osalta.
Opetusfilosofiani lähtee kuitenkin siitä, että kaikilla on mahdollisuudet
oppia mitä tahansa ja persoonallisuuttakin voi halutessaan muokata. Oppimisen
ja muutoksen edellytyksenä ovat kuitenkin opiskelijan omat selkeät tavoitteet.
Näihin tavoitteisiin opettaja voi vaikuttaa auttamalla opiskelijaa tunnistamaan
ja hyväksymään omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Kun opiskelijan tavoitteet
ovat kirkkaita, heikkouksia voidaan vahvistaa vahvuuksia hyväksi käyttäen.
Vertaisoppimisen tilanteet ja heterogeeniset ryhmäjaot ovat tärkeitä.
Niissä erilaiset osaamiset täydentävät toisiaan eli kukin pääsee käyttämään
omia vahvuuksiaan ja oppimaan toisten vahvuuksista. Vuorovaikutustaitojen
kehittäminenkin on tehokasta, kun pääsee keskustelemaan hyvin osaamastaan asiasta
vertaisryhmässä.
3.3. Opiskelijalähtöinen ja toiminnallinen oppiminen
Opettaja mahdollistaa opiskelijoiden oppimisen. Tavoitteiden saavuttamisen
kannalta tärkeintä on, mitä opiskelija tekee ja erityisesti, mitä opiskelijat
tekevät yhdessä mielekkäässä sisällöllisessä ja sosiaalisessa yhteydessä.
Vertaisoppiminen onkin tehokkainta oppimista. Edellytyksenä on kuitenkin, että
opettajana huolehdin ryhmän toiminnan edellytyksistä ja dynamiikasta.
Syvällinen oppiminen edellyttää, että opiskelija muodostaa itse oman
käsityksen opittavasta asiasta ja yhdistelee aiemmin opittua ja uutta. Täten
opiskelijoiden tulee antaa myös erehtyä. Tällöin he oppisivat myös itse
huomaamaan erehdyksensä ja yrittämään uutta ratkaisutapaa.
Opettajan tehtävä on siis luoda oppimiselle ja vertaisoppimiselle hyvät
olosuhteet erilaisin harjoittein ja ohjata oppimisprosessia koko
koulutusohjelma ja oppimistavoitteet mielessä. Opiskelijan ja ryhmien vastuuta
oppimisestaan tulee vähitellen lisätä koulutusohjelman edetessä.
Opetusmenetelmäni perustuvat ongelmakeskeiseen ja tutkivaan oppimiseen.
Pyrin hyödyntämään vertaisoppimista toiminnallisin ja yhteistoiminnallisin
opetusmenetelmin. Lyhyesti kuvattuna pyrin ohjaamaan opiskelijat, yksin ja
ryhmänä, ottamaan selvää kysymyksistä, joihin he eivät pysty pelkkien
pohjatietojen varassa vastaamaan.
Ennen uuden tiedon käsittelyä ohjaan opiskelijat ensin palauttamaan mieleen
kaiken aiheesta ennestään osaamansa. Tämän diagnostisen vaiheen jälkeen pyrin oppimateriaalin
ja luentojen avulla antamaan aihekokonaisuudesta kokonaiskuvan käsittelemällä
sen peruskäsitteet. Esitän monet asiat varsin pelkistäen, mutta lisäksi luennoilla
voidaan syventyä joihinkin keskeisiin haastaviin yksityiskohtiin tarkemmin.
Luentojen tehtävänä on kuitenkin ainoastaan mahdollistaa asioiden syvempi
oppiminen, joka tapahtuu oppimistehtävien avulla.
Oppimistehtävät voivat olla muun muassa: laskuharjoituksia,
ohjelmointitehtäviä, tiedonhakutehtäviä, suunnittelutehtäviä tai laajempia
projektitehtäviä. Haastavampia ja esimerkiksi laajempaa ohjelmointia sisältäviä
asioita lähestytään vaiheittaisten kirjallisten ohjeistusten ja malliohjelmien
muokkausten kautta.
Oppimistehtäviä tehdään sekä itsenäisesti että erilaisia ryhmätyömuotoja,
erityisesti yhteistoiminallista ryhmätyöskentelyä, käyttäen. Oppimistehtäviä tehdään
sekä ohjatuissa harjoituksissa ja ohjaustuokioissa että itsenäisenä
työskentelynä.
Arvioin kaikki oppimistehtävät ja niihin liittyvät oppimisprosessit osana
kurssin suoritusta, jolloin erillisiä periodikuulusteluja ei tarvita, mikäli
ryhmän koko ei ole erityisen suuri. Perioditenttien sijaan olen myös kehittänyt
kollegoideni kanssa mikrotenttimenetelmän, jossa lyhyitä kymmenen minuutin
kirjallisia järjestetään esimerkiksi viikoittain.
Jatkuvan arvioinnin etuja ovat: opiskelijoiden sitouttaminen työskentelyyn
sekä jatkuva oppimisen seuranta niin opettajalle kuin opiskelijoillekin.
Arviointiperusteet ja -menetelmät keskustelen ja sovin yhdessä opiskelijoiden
kanssa, jotta ne tulevat sisäistetyiksi ja hyväksytyiksi.
Mikäli kirjallisia kuulusteluja ei käytetä, arviointini perustuu
yksilöllisiin raportteihin ja esityksiin, ryhmäraportteihin ja -esityksiin,
yksilö- ja ryhmäkeskusteluihin, kirjallisiin yksilö- tai ryhmäkuulusteluihin
sekä opettajan havaintoihin. Arvioinnin kohteina ovat yksilön ja ryhmän
oppiminen sekä yksilön ja ryhmän toiminta oppimisprosessin aikana ja yksilön
vaikutus oppimistulosten saavuttamiseen. Näiden painotus vaihtelee opintojakson
ja sen tavoitteiden mukaisesti. Yksilö ei voi siis toimia vapaamatkustajana
eikä toisaalta jättäytyä ryhmän ulkopuolellekaan. Arviointimenetelmänä käytän
opintojaksokohtaisesti sovittavaa opettajan arvion, itsearvion ja vertaisarvion
yhdistelmää.
Kerään opintojaksojen aikana palautetta eri tavoin: yksilö- ja ryhmäkeskusteluissa,
vapaina kirjoituksina ja palautekyselyinä. Pidän vapaata keskusteluilmapiiriä
ja jatkuvaa palautteen keräämistä tärkeimpänä palautekanavana. Palautteen
perusteella pyrin viimeistelemään kurssin sisältöä ja opetusmenetelmiä jo
kurssin kuluessa, huomioiden kunkin ryhmän erilaiset oppijat.
Itse haluan erityisesti kehittyä ongelmaperustaisten ja
yhteistoiminnallisten oppimismenetelmien soveltajana. Tavoitteena on aktivoida
oppijat sosiokonstruktivistiseen työskentelyyn, joka takaa syvällisen tiedollisen
oppimisen lisäksi hyvät tiedon soveltamisedellytykset ja yhteisöllisen
työskentelyn edellyttämät sosiaaliset taidot.
Haasteena opettajana on luoda kursseista jouhevia kokonaisuuksia, joissa päästään
käsiksi riittävän haastaviin, työelämässä relevantteihin oppimistehtäviin
ilman, että osa oppijoista syrjäytyy oppimisprosessista tai että tehtävä on
liian laaja käytettävissä olevaan aikaan nähden. Ratkaisu edellyttää
opettajalta hyviä ryhmänohjauksen taitoja, jotta vertaisoppiminen kannattelisi
ryhmää ja jokaista sen jäsentä haastavien kohtien yli. Uskon, että
ryhmädynamiikan perusteiden tunteminen ja aktiivinen ohjaustaitojen
kehittäminen tuo lisäarvoa opetukseeni.
5. Pedagoginen koulutus (17 op + 5 ov)
2005 Learning in Networks 1 (5 ov). Vastaa
Ope.fi 2 -tasoa. Johdanto verkko-opetukseen ja verkkopedagogiikkaan. Oppimiskeskus,
Tritonia.
2007 Learning in Networks 2 (7 op).
Ope.fi 2 -tason taidot. Verkko-oppimisympäristö, videoneuvottelu,
esitysgrafiikka, www-tuotanto, videotuotanto. Oppimiskeskus, Tritonia.
2009–2010 Opettajan
pedagoginen täydennyskoulutus (10 op). Ongelmaperustainen oppiminen,
oppimisprosessien ohjaaminen, opetussuunnitelmatyö, arviointi, aktivoivat ja
yhteistoiminnalliset opetusmenetelmät. Satu Öystilä & Kirsi Viitanen, Eduta
Oy.
16.3.2011 Osaamistavoitekoulutus
(7 h). Aimo Rahkonen, Oulun yliopisto.
24.3.2011 Korkeakouluopiskelijoiden
motivaatio ja opiskelutaidot. Johanna Naukkarinen, TTY.
2015 Cross-cultural team building (7
h). Brian McMillan, AAC.
2002- Sivutoiminen
tuntiopettaja: automaatiotekniikka, fysiikka, sähkötekniikka, Vaasan yliopisto.
2002-2004 Tutkijalehtori (vt.),
automaatiotekniikka, Vaasan yliopisto.
2004–2005 Lehtori (vt.), automaatiotekniikka, Vaasan
yliopisto.
2005- Laboratorioinsinööri,
automaatiotekniikka, Vaasan yliopisto. (pl. 2005–2009, jolloin olen toiminut
mm. lehtorina, projektitutkijana ja apuarhatutkijana)
2008 Lehtori
(vs.), automaatiotekniikka, Vaasan yliopisto.
7.1. Lisensiaatin tutkielmat (1)
Mats Bo-Gustav Björkqvist: FPGA-plattform för bildbehandling,
Teknillinen tiedekunta, Vaasan yliopisto, 2017.
Juha
Niemi: Kuulapeli – LabVIEW-toteutus, Teknillinen
tiedekunta, Vaasan yliopisto, 2006.
Ismo
Tupamäki: Kuulapeli –
Labview-konenäkötoteutus, Teknillinen tiedekunta, Vaasan yliopisto, 2007.
Kari
Kaunonen: Selvitys särötarkastuksen
automatisoinnista magneettijauhemenetelmällä. Teknillinen tiedekunta,
Vaasan yliopisto, 2011.
Pasi
Kleimola: Puristimen voimanmittauksen
mallinnus elementtimenetelmällä. Teknillinen tiedekunta, Vaasan yliopisto,
2011.
Mingzhang Wu: Addressing Resource Allocation Issues in Cloud Computing Environment. Teknillinen tiedekunta, Vaasan yliopisto, 2016.
7.3. Kandidaatin tutkielmat (1)
Timo
Alho: Spektroskooppi – Lukiotasoinen
fysiikan ja elektroniikan laboratorioprojekti, Teknillinen tiedekunta,
Vaasan yliopisto, 2007. (Erikoistyö, joka vastaa nykyistä kandidaatin tutkielmaa.)
Seuraavassa luettelen yksittäiset pitämäni
opintojaksot, roolini niissä, erityiset kehityskohteet, mikäli niitä on ollut,
sekä opintojaksoista saatua palautetta. Luvussa 10 tuon puolestaan esille joitakin tuoreita opiskelijapalautteita
pitämästäni opintojaksoista.
Opetettujen opintojaksojen kehityskohteista
havaitsee jatkuvan pyrkimykseni kohti toiminnallisuutta ja
sosiokonstruktivistisen oppimisen hyödyntämistä. Lisäksi koen, että laaja
opetuskokemukseni eri oppiaineista vahvistaa valmiuksiani toteuttaa
ongelmaperusteisessa opetuksessa tarvittavaa poikkitieteellisyyttä.
2001–2002 FYS.101 Fysiikka I,
harjoitukset 48 h, Vaasan yliopisto.
FYS.105 Keskeinen fysiikka, laboratoriotyöt 22 h, Vaasan yliopisto.
Opiskelijat
pitivät kurssia toiminnallisuuden ja ryhmätyöskentelyn takia yllättävän mukavana, vaikka eivät olleet aluksi
olleenkaan motivoituneita sen suorittamiseen.
FYS.102 Fysiikka II, harjoitukset 36 h, Vaasan
yliopisto.
2002–2003 TAU.103
Digitaalitekniikan perusteet, harjoitukset 40 h, Vaasan yliopisto.
SAH.101 Piirianalyysi I, harjoitukset 36 h, Vaasan yliopisto.
Toiminnallisten
laskuharjoitusten kokeilu yhdessä lehtori Maarit Vesapuiston kanssa. Sekä hyviä
että huonoja kokemuksia. Vaatii jatkokehittelyä toimiakseen.
Tilastomatematiikka, luennot + harjoitukset 10 h (sijaisuus), Vaasan
ammattikorkeakoulu.
FYS.105 Keskeinen fysiikka, laboratoriotyöt 36 h,
Vaasan yliopisto.
FYS.105 Keskeinen fysiikka, harjoitukset 42 h,
Vaasan yliopisto.
FYS.104 Fysiikan laboratoriotyöt 40 h, Vaasan
yliopisto.
TAU.108 Signaalien käsittely, harjoitukset 24 h + harjoitustyö 20 h, Vaasan
yliopisto.
TAU.110 Mekatroniikka, harjoitukset 40 h + harjoitustyö 20 h, Vaasan
yliopisto.
2003–2004 TAU.108
Signaalien käsittely, harjoitukset 40 h + harjoitustyö 20 h, Vaasan yliopisto.
SAH.101
Piirianalyysi I, harjoitukset 2 h (sijaisuus), Vaasan yliopisto.
TAU.103 Digitaalitekniikan perusteet, harjoitukset 40 h + harjoitustyö 20
h, Vaasan yliopisto.
TAU.111
Soft Computing, harjoitukset 20 h + harjoitustyö 20 h, Vaasan yliopisto.
2004–2005 TAU.117
Sumeat järjestelmät, harjoitukset 20 h + harjoitustyö 10 h, Vaasan yliopisto.
Harjoitustehtävien
ja Matlab-simulointitehtävien suunnittelu ja malliratkaisujen teko.
TAU.115 Hermoverkot, harjoitukset 20 h + harjoitustyö 10 h, Vaasan
yliopisto.
Ensimmäinen
kerta, kun kurssi järjestetään.
TAU.108 Signaalien käsittely, harjoitukset 40 h + harjoitustyö 20 h, Vaasan
yliopisto.
Toiminnalliset
ohjelmointiharjoitukset viimeisellä kerralla. Opiskelijat opastivat toisiaan
tehokkaasti. Jatkossa olisi hyvä olla enemmänkin.
TAU.103 Digitaalitekniikan perusteet, harjoitukset 40 h + harjoitustyö 20
h, Vaasan yliopisto.
Toiminnallisia
VHDL-simulaattoriharjoituksia (4 h) kiiteltiin. Opiskelijajärjestö Tutti ry:n
Palautesauna: ”Henkilökohtainen opetus hyvää”, ”Harjoituksissa hyvä ilmapiiri.”
TAU.303
Digitaalitekniikan jatkokurssi, harjoitukset 20 h + harjoitustyö 10 h, Vaasan
yliopisto.
Ensimmäinen
kerta, kun kurssi järjestetään. Toiminnalliset harjoitukset. Harjoitustyön
arviointikriteereiden sopiminen opiskelijoiden kanssa. Harjoitustöiden
itsearviointi. Positiivista opiskelijapalautetta.
TAU.105
Tuotantoautomaation projektiopinnot, ohjaus 20 h, Vaasan yliopisto.
2006–2007 AUTO3070
Geneettiset algoritmit, luennot 3 h + harjoitukset 2 h, Vaasan yliopisto.
2007–2008 TITE1070
Johdatus ohjelmointiin, luennot 24 h, Vaasan yliopisto.
AUTO1030
Signaalien käsittely, harjoitukset 40 h + harjoitustyö 10 h, Vaasan yliopisto.
AUTO2050
Soft Computing, harjoitukset 20 h + harjoitustyö 10 h, Vaasan yliopisto.
AUTO3110
Konenäkö, luennot 24 h + harjoitukset 18 h + harjoitustyö 10 h, Vaasan
yliopisto.
Ensimmäinen
kerta, kun kurssi järjestetään. Oppimateriaalin valmistaminen: Power Point
-kalvosarja, demonstraatioita, harjoitustehtävät, Matlab-työkirja, jossa
Matlabin käyttöohje, m-kielen perusteet ja ratkaisumenetelmiä konenäössä
kohdattaviin ongelmiin.
2008–2009 AUTO1030
Signaalien käsittely, luennot 3 h + harjoitukset 40 h + harjoitustyö 10 h,
Vaasan yliopisto.
2009–2010 AUTO3030
Digitaalitekniikan jatkokurssi, harjoitukset 18 h, Vaasan yliopisto.
Toiminnalliset
harjoitukset: vertaisoppimista pariohjelmoinnilla. Yksi ongelmaperustainen
ryhmätyö: toimeksiantoteksti + kuva, ideariihi, VHDL-kuvauksen toteutus
ryhmätyönä.
AUTO1030
Signaalien käsittely, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 10 h, Vaasan yliopisto.
Sekä
ohjelmointi- että laskuharjoitukset yhteistoiminnallisina harjoituksina. Yksi
yhteistoiminnallisin menetelmin tehty ja esitetty ryhmätyöposteri. Arviointi
käyttäen viikoittaista mikrotenttikäytäntöä. Inspiraation lähteenä yhteistoiminnallisissa
menetelmissä Timo Saloviidan kirja Yhteistoiminnallinen
oppiminen ja osallistava kasvatus (PS-kustannus, 2006). Idea: 1) tehtävien
anto, 2) itsenäinen opiskelu, 3) jako heterogeenisiin nelikoihin, 4)
vertaisoppiminen. Opettajan tehtävänä on tehdä tukimateriaalia, ohjata
ryhmäprosessia ja neuvoa ongelmissa. Katso palaute luvusta 10.
AUTO3110 Konenäkö, lähiopetus 52 h, Vaasan yliopisto.
Koko kurssin
toteutus käyttäen ongelmaperusteista ja yhteistoiminnallista lähestymistapaa.
Tentitön arviointi perustuen kolmeen yhteistoiminnalliseen ryhmätyöhön,
ohjelmointiharjoituksiin ja PBL-harjoitustyöhön (ideointitutoriaali, ratkaisut,
synteesitutoriaali). Arviointi koostuu sekä sisällön että työprosessien
arvioinnista. Arviointi sekä opettajan että vertaisarvioinnin avulla.
AUTO1010 Digitaalitekniikan perusteet, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 20
h, Vaasan yliopisto.
Otettiin käyttöön yhteistoiminnaliset harjoitukset ja viikoittaiset
mikrotentit. Harjoitustyönä
reaaliaikainen kuvankäsittely FPGA:lla. Harjoitustyön viitekehyksestä julkaisu.
Harjoitustyön ohjausta kehitetty yhteistoiminnallisen oppimisen suuntaan
arpomalla heterogeeniset ryhmät ja lisäämällä henkilökohtaista vastuuta
(individual accountability).
2010–2011 AUTO1030
Signaalien käsittely, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 20 h, Vaasan yliopisto.
Yhteistoiminnalliset harjoitukset. Arviointi
käyttäen viikoittaista mikrotenttikäytäntöä. Kehityksen kohteena lähinnä
harjoitustehtävien laatu ja mikrotenttikysymysten kehittäminen Bloomin
taksonomian pohjalta. Lisäksi uutuutena mikrotentin ratkaiseminen uudelleen
kotitehtävänä. Opiskelijapalaute positiivista (ks. luku 10), mutta jatkossa
harjoitustehtävien laatuun pitää vielä panostaa enemmän, jos tavoitteena on
minimoida ”kärryiltä putoavien” määrä.
2011–2012 AUTO1030
Signaalien käsittely, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 20 h, Vaasan yliopisto.
TUTA2013 Energiatieteiden perusteet, 16 h, kaksi laboratoriotyötä: Mekatroniset
järjestelmät (4 h/ryhmä, 2 ryhmää), Optinen laaduntarkastus (4 h/ryhmä, 2
ryhmää), Vaasan yliopisto.
AUTO3310 Konenäkö, 50 h, Vaasan yliopisto.
Vertaisarvioinnista luovuttu.
2012–2013 AUTO1060
Digitaalinen automaatio, harjoitukset 60 h, laboratoriotyöt 18 h, Vaasan
yliopisto.
Kolme uutta laboratoriotyötä: FPGA, PLC, ImageJ.
Yhteistoiminnalliset harjoitukset, ryhmätyöskentelyn harjoitteleminen ja
viikoittaiset mikrotentit. Tieteellisen kirjoittamisen harjoitteleminen.
AUTO3290 Äänenkäsittely, lähiopetusta 20 h, pääosin verkkokurssi (Moodle),
Vaasan yliopisto.
Koko materiaalin valmistelu. Materiaali
englanniksi, lisäksi suomen- ja englanninkielisiä videoluentoja (Adobe
Connect). Arviointi: Oppimistehtävät (8 kpl), tentti, harjoitustyö.
AUTO1010 Digitaalitekniikan perusteet, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 20
h, Vaasan yliopisto.
AUTO1030 Signaalien käsittely, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 20 h, Vaasan
yliopisto.
TUTA2013 Energiatieteiden perusteet, 20 h, kaksi laboratoriotyötä:
Mekatroniset järjestelmät, Optinen laaduntarkastus, Vaasan yliopisto.
AUTO3110 Signaaliprosessorit, 50 h, Vaasan yliopisto.
Ensimmäinen kerta, kun opetan tämän kurssin.
Materiaalin päivitys Petri Välisuon materiaalin pohjalta. Arviointitapana
oppimispäiväkirja, suullinen kuulustelu ja harjoitustyö.
2013–2014 AUTO1060
Digitaalinen automaatio, harjoitukset 60 h, laboratoriotyöt 18 h, Vaasan
yliopisto.
AUTO3290 Sound Processing, lähiopetusta 20 h, pääosin verkkokurssi
(Moodle), Vaasan yliopisto.
Kokonaan englanniksi. Lähiopetukseen lisättiin
miniluentoja (á 30 min).
TUTA2013 Energiatieteiden perusteet, 20 h, kaksi laboratoriotyötä:
Mekatroniset järjestelmät, Optinen laaduntarkastus, Vaasan yliopisto.
AUTO3310 Konenäkö, 50 h, Vaasan yliopisto.
2014–2015 AUTO1060
Digitaalinen automaatio, harjoitukset 44 h, laboratoriotyöt 12 h, Vaasan
yliopisto.
FPGA-labran tilalle Raspberry Pi -labra.
AUTO3290 Sound Processing, lähiopetusta 20 h, pääosin verkkokurssi
(Moodle), Vaasan yliopisto.
Moodleen pre-exam-tehtäviä (automaattisesti
pisteytettäviä laskuja, monivalintatehtäviä, yms.). Tentti meni hyvin.
AUTO1010 Digitaalitekniikan perusteet, harjoitukset 36 h, harjoitustyö 20
h, Vaasan yliopisto.
Joka toisessa harjoituksessa mikrotentit ja
perinteisiä tehtäviä, joka toisessa käydään läpi oikeat ratkaisut ja käytetään
loppuaika kokonaan VHDL-kuvausten tekemiseen ja simulointiin.
AUTO2080 Sulautetut järjestelmät, luennot 24 h, laboratoriotyöt 16 h,
harjoitustyö 10 h, Vaasan yliopisto.
Minulle uusi kurssi. Kokonaan uusi kurssimateriaali:
luennot, 8 laboratoriotyöohjetta, harjoitustyöohje. Harjoitustyö koostuu
laboratoriotöiden asioiden yhdistämisestä ja projektinhallinnan
harjoittelemisesta. Teknisenä ympäristönä Raspberry Pi, Python ja elektroniikan
prototypointi koekytkentäalustalle.
AUTO2010 Automaatiojärjestelmät, luennot 24 h, esitelmät 16 h, Vaasan
yliopisto.
Minulle uusi kurssi. Kokonaan uusi
kurssimateriaali.
AUTO3340 FPGA, harjoitukset 16 h, Vaasan yliopisto.
Minulle uusi kurssi. Uutena käyttöön SystemVerilog
ja verifiointi.
AUTO3110 Digital Signal Processors, 50 h, Vaasan yliopisto.
2015–2016 AUTO1060
Digitaalinen automaatio, harjoitukset 44 h, laboratoriotyöt 12 h, Vaasan
yliopisto.
AUTO3290 Sound Processing, lähiopetusta 20 h, pääosin verkkokurssi
(Moodle), Vaasan yliopisto.
AUTO2080
Sulautetut järjestelmät, luennot 24, harjoitukset 16 h, harjoitustyö 10 h,
Vaasan yliopisto.
AUTO2080 Sulautetut järjestelmät, luennot 24, harjoitukset 16 h,
harjoitustyö 10 h, Vaasan yliopisto.
AUTO3030 Digitaalitekniikan jatkokurssi, harjoitukset 16 h, harjoitustyö 10
h, Vaasan yliopisto.
Uusi
harjoitusmateriaali perustuen SoPC-tekniikkaan (System on Programmable Chip).
AUTO3310 Machine Vision, 50 h, Vaasan yliopisto.
2016–2017 ICATC1020
Digitaalitekniikka, luennot 30 h, harjoitukset ja laboratoriotyöt 30 h, Vaasan
yliopisto.
Kokonaan
uusi kurssi, jossa opiskelijoita sekä yliopiston Energia- ja
informaatiotekniikan ohjelmasta että Vaasan ammattikorkeakoulun tietotekniikan
ohjelmasta. Käyttöön flipped classroom -opetusmenetelmä, jossa automaattisesti
tarkastettavia esitehtäviä.
AUTO3290 Sound Processing, lähiopetusta 20 h, pääosin verkkokurssi
(Moodle), Vaasan yliopisto.
AUTO2010 Automaatiojärjestelmät, luennot 24 h, esitelmät 16 h, Vaasan
yliopisto.
AUTO3110 Digital Signal Processors, 50 h, Vaasan yliopisto.
Uutuutena
käyttöön ryhmä-wiki osana arviointia.
9. Opetukseen liittyvät julkaisut (6)
Ks. koko julkaisuluettelo: http://lipas.uwasa.fi/~jako/publications/
[Kol04b] Janne Koljonen & Jarmo T. Alander:
“Integrating the Courses of Digital Electronics and Signal Processing by Median
Filters”, in Proceedings of the 6th Nordic Signal Processing
Symposium (Norsig 2004),
[Kol05a] Janne Koljonen, Olli Kanniainen,
Heikki J. Salminen, Jarmo T. Alander, Kimmo Salmenjoki, Nils-Erik Eriksson
& Erik Fällman: “Cross border education – case study of engineering courses”,
in Proceedings of the 4th International
Conference New Horizons in Industry, Business and Education (NHIBE 2005), Corfu
(Greece), 26th Aug. 2005, pages 190–195. ISBN 960-85316-9-1. URL: ftp://ftp.uwasa.fi/cs/report05-2/JSP_Corfu.ps.
[Kol10b] Janne Koljonen, Mats Björkqvist & Jarmo T. Alander: ”Online machine vision for elementary engineering courses”, in Proceedings of the 14th Finnish Artificial Intelligence Conference (STeP 2010), Pahikkala, Väyrynen, Kortela & Airola (eds.), Espoo (Finland), 17–18 Aug. 2010, pp. 62–69. Finnish Artificial Intelligence Society (FAIS).
[Kol10d] Janne Koljonen & Jarmo T. Alander: ”Yhteistoiminnallinen oppiminen ja jatkuva kirjallinen arviointi: kehittämiskohteena signaalinkäsittelyn peruskurssi” [Cooperative Learning and Continuous Written Assessment], in Proceedings of the Symposium of Engineering Education (ReflekTori 2010), Eeva Myller (ed.), Espoo (Finland), 9–10 Dec., 2010, pp. 97–99. Aalto University, Lifelong Learning Institute Dipoli. Dipoli-Reports B, 2010:1.
[Kyt11a] Kimmo Kyttä & Janne Koljonen:
“Yhteistoiminnallinen oppiminen [cooperative learning]”, in Oppaiden opas – vinkkejä opetukseen
opintopolun eri vaiheissa, Eeva Myller (ed.), pp. 98–101, Aalto-yliopiston
julkaisusarja TIEDE + TEKNOLOGIA 14/2011. Multiprint Oy, Helsinki 2011.
[Kyt11b] Kimmo Kyttä & Janne Koljonen: “Jatkuva
arviointi [Continuous assessment]”, in Oppaiden
opas – vinkkejä opetukseen opintopolun eri vaiheissa, Eeva Myller (ed.),
pp. 102–106 Aalto-yliopiston julkaisusarja TIEDE + TEKNOLOGIA 14/2011.
Multiprint Oy, Helsinki 2011.
2010 AUTO3110
Konenäkö. Oleellisimmat asiat Web-oodin palautelomakkeella saadusta
palautteesta:
·
Mikä
erityisesti auttoi oppimaan:
o
Matlab-työkirja
o
Ryhmätyöt
o
”Oli
hyvä, kun harjoitustyön aihe annettiin heti alussa ja sitä sai tehdä omalla
aikataululla.”
·
Parannusehdotuksia:
o
Lisää
esimerkkejä ja demoja
o
Vertaisarviointi
ehkä tarpeeton.
2010 AUTO1030
Signaalien käsittely. Näytteitä kurssin puolivälissä kirjoitetuista reflektioista:
·
”Harjoitustuntien
ryhmätöillä on saatu avattua suurempi määrä tietoa auki nopeammin, kuin se
olisi vienyt itsenäisesti opiskeltuna.”
· ”Yhdessä olemme miettineet ja ratkoneet ongelmia.” (ryhmän toiminnasta)
·
”Räkneövningarna
är bra strukturerade och läraren har alltid bra hjälpmaterial.”
·
”Grupparbetet
har hittills fungerat bra. Min egen roll i gruppen varierar beroende på
språkgrupp och egna bristande kunskaper i programmering, men man gör sitt
bästa.”
·
”Mielestäni
kurssi AUTO1030 on ollut tähän mennessä yksi mielenkiintoisimpia kursseja.
Mielenkiintoa auttaa ylläpitämään joka viikko järjestettävät mikrotentit.
Niiden kautta myös oppiminen tapahtuu helpommin.”
· ”[Ryhmätyöt] ovat aina mielenkiintoisia ja hyviä keinoja totuttaa ryhmätyöhön sekä antaa vaihtelua […] ’kuiville’ luennoille.”
·
”Vanhan
kaavan yhden tentin tyyliä voisi verrata syömishäiriöön, jossa tieto ahmitaan
edellisenä iltana enne tenttiä ja ns. oksennetaan paperille kaikki tieto
kerralla tenttipäivänä.”
·
”Kurssin
positiivisin asia on ollut ehkä hieman normaalista poikkeavat harjoitukset.
Normaalin itsenäisen tekemisen sijaan ryhmissä tehtävät työt auttavat omasta
mielestäni oppimista ja ryhmissä on helppo kysellä muilta asioita joita ei itse
tiedä.”
·
”Posteri-idea
oli myös mainio. Siinä juuri kuvastui tämä ryhmissä tehtävän työn etu kun sai
itse tehdä oman osansa ja tarvittaessa kysellä muilta neuvoa. Seuraavalla
luennolla kun postereita käytiin läpi oli oppiminen myös helppoa kun opetus
kuultiin toisen oppilaan suusta.”
·
”Ryhmätöiden
tehtävien jako, töiden purku, sekä ryhmien ohjaus ovat selkeästi hoidetut
(todella huonojakin esimerkkejä on kuluneen talven aikana muilla kursseilla
ollut).”
·
”Harjoitusten
pitäminen on ollut todella hyvää. […] pitäjä on valmistautunut, […],
kiinnostunut olemaan läsnä ja on kehittänyt hyviä harjoitusmenetelmiä.”
·
”Posteri-harjoitusta
pidin aluksi hieman outona, mutta se paljastuikin hyvin opettavaiseksi.”
·
”Ainakin
itse olen oppinut parhaiten tekemällä harjoituksia.”
2011 AUTO1030
Signaalien käsittely. Näytteitä kurssin loppupuolella tehdystä laajasta
kyselystä liittyen lähinnä ryhmätyöskentelyyn ja mikrotenttiarviointiin:
·
”Mikrotentit
ovat hyvä ratkaisu, samoin harjoitustehtävien läpikäyntiperiaate.”
·
”Mielenkiintoista
työskennellä tuntemattoman kanssa.”
·
”[Ryhmätyöskentely]
Aktivoi tehtävien tekoon paremmin kuin perinteiset harjoitukset.”
·
”[Ryhmätyöskentely
on] Hyvä tapa toimia. Toinen on voinut osata paremmin kuin itse ja osaa neuvoa.
Työelämässäkin tulee varmasti toimittua tiiminä.”
·
”[Ryhmätyöskentely]
Toimii hyvin silloin, kun kumpikin oli tehnyt jotain. Silloin taas ei, kun
kummallakaan ei ollut käsitystä tehtävästä.”
·
”Edellisen
kerran mikrotentti hyvä lisä harjoituksiin.”
·
”Mikrotentit
ja ryhmätyöskentely pitivät tietyn aktiivisuuden päällä koko kurssin ajan.”
·
”Parhaiten
opin ryhmässä, kun en tiennyt, kyselin ja luultavasti pari oppi silloin kun
joutui selittämään.”
·
”[Parhaiten
opin] Kun esim. tuotettu koodi sai aikaan käytännössä tulosta.”
·
”Joitakin
asioita voisi vääntää ihan rautalangasta. Esim. ne jotka ovat olleet
aikaisempinakin vuosina vaikeita.”
·
”Enemmän
helppoja harjoituksia ensimmäisille harjoituskerroille, että pääsee kunnolla
aiheeseen sisälle.”
Päivitetty: helmikuu 28, 2017.