3. KONKURSSIEN OIREET SUOMALAISISSA YRITYKSISSÄ
- Toiminnassa
- konkurssioireita kerätty luetteloksi jo 25 vuoden ajan, lähes 100 oiretta tunnetaan
- yritysten edustajille kohdistetulla kysely-tutkimuksella selvitettiin eri oireiden vakavuutta
- oireet luokiteltiin 12 pääaihealueeseen
- Pysyvät tai hitaasti muuttuvat oireet
- tp-lukujen heikkous, 6. vakavin oire
- ks. seuraava luku luennoissa
- oma saatavakanta ylisuuri, ikääntynyt
- jos myyntisaatavien kiertoaika pitenee reilusti yli ao. toimialan keskiarvon
- ylisuuri on on potentiaalinen riski, ikääntynyt on yleensä varma luottoriski (30 pv yrityssaatavilla ja 60 pv kuluttajasaatavilla)
- tiedon saa tilinpäätöksestä tai omien perintä-puheluiden yhteydessä
- ei kovin yleinen todellisena konkurssioireena
- taloushallinnon laiminlyönnit
- laskentatoimen puutteet
- laskentatoimen raporttien laiminlyönnit
- luottotoimintojen puutteet, esim. luotto-politiikka?
- tilinpäätöslukujen vaikea saatavuus
- kunniatilintarkastajat
- mitä pienempi yritys, sitä yleisempää
- Yritysjohdon tuhlaileva toiminta tai vääristynyt rahan- tai ajankäyttö suhteessa voimavaroihin, 10. vakavin oire
- johdon hermostunut käytös
- liian komea toimisto, ylikallis auto, edustusvene, johdon julkisuuteen pyrkiminen
>>> pönkitetään kuvaa menestyvästä yrityksestä ja johtajasta
- johdon riskialtis elämäntapa, taustat
- muut asiat tärkeämpiä kuin johtaminen
- tiedon saa vain kentältä
- Muutokset yrityksessä
- pätevien tilintarkastajien vaihdos
- poikkeava tt-kertomus
- nimenmuutos ilman syytä
- kaluston myynti ja leasingkaluston hankinta
- päärahoittajan vaihdos
- johdon, hallituksen jäsenten, avainhenkilöstön vaihtuminen
- tilikauden/kotipaikan muutos
- yritysrakenteen muutos
- likaiset ja huonosti hoidetut toimitilat, huono kalusto
- tuotteiden laadun heikentäminen ja hinnanalennukset
- tilausten pienentäminen ja pidempi maksuaika
- ylityökielto
- vanhentuneet tuotteet, pienenevä markkinaosuus
- kasvava asiakasvalitusten määrä
- Muutokset yrityksen käyttäytymisessä
- tratasta muodostuu maksuehto, 3. vakavin oire
- jos velalliselle on aina lähetettävä tratta, jotta suoritus saataisiin
- velkojan tulisi vaihdella perintäkeinojaan
- tieto tulee omasta asiakassuhteesta
- kaikista maksuhäiriöistä n. 20%
- laskuja maksetaan osasuorituksina
- maksutavan hidastuminen
- luopumiset käteisaleista
- pidetään velkoja rauhallisena
- älä totuta asiakasta osamaksukauppaan!
- Muutokset yrityksen omistajissa
- jatkajayrityksen perustaminen, kannattavien oikeuksien ja sopimusten tai jopa toimintojen siirto jatkajayhtiölle, 9. vakavin oire
- omistajanvaihdos tai sukupolvenvaihdos
- omistaja sama hlö tai lähisukulainen
- toimiala sama tai lähes sama
- samat tuotteet, palvelut, henkilöstö, toimitilat tms.
- Tiedon saa esim. Kauppalehden uudet yritykset palstalta
- jopa 11 jatkajayritystä peräkkäin
- konkurssirikos?
6. Maksuhäiriöt
- konkurssiperinnän kohteeksi joutuminen, 1. vakavin oire
- velkoja pyrkii konkurssimenettelyllä painostamalla saamaan suorituksen saatavastaan
- velkojalla erääntynyt, selvä ja riidaton saaminen
- velkoja jättää konkurssihakemuksen velallisen kotipaikan alioikeudelle
- objektiivinen konkurssioire
- vuonna 1990 2793 kpl, vuonna 2000 2908 kpl
- luotonanto katkaistava heti
- julkiset maksuhäiriöt, vero-, ennakonpidätys- ja vakuutusmaksut, 2. vakavin oire
- ulosottokelpoisia ilman oikeuden päätöstä ja näin ollen selviä ja riidattomia
- huom! Yrityksen omistajien ja johto-henkilöiden maksuhäiriöt usein yhtä vaarallisia!
- tiedon saa esim. Kauppalehden protestilistalta
- noin 5 % kaikista maksuhäiriöistä
- julkiset maksuhäiriöt tavarantoimittajilta, 5. vakavin oire
- protestointi < maksamismääräys- ja lainhaku-päätös < varattomuustiedot
- hiljaiset maksuhäiriöt
- kaikki maksut, joita ei ole suoritettu eräpäivänä
- usein julkisten maksuhäiriöiden esiasteita
- tietoa vaikea saada; luottotiedot, tietorenkaat, yhteistyökumppanit, haastemiehet, ulosottomies, velallisyrityksen henkilöstö
- ryhmään voidaan myös lukea
- tavara pitkään lunastamatta
- tulliluoton peruutus
- rahalaitoksen tilisulku
- vuokranmaksuvaikeudet
- puhelin on usein irtikytketty tai muuttuu usein ilman teknistä syytä
- Muut äkilliset tapahtumat
- kassavirran romahdus, 8. vakavin oire
-tiedon saa yrityksen tilinpäätöksestä – usein liian myöhään
- voi johtua esim. tuotteen elinkaaren päättyminen, kilpaileva tuote jne.
- Muutokset ostoissa
- ostot hinnasta riippumatta
- ostojen lisääminen yli normaalin tarpeen
- äkillinen iso tilaus
- asiakas ei neuvottele enää alennuksista
- kiire!
- pankeissa asiakas ei ole kiinnostunut korosta eikä takaisinmaksuajasta
- Muutokset myyntitoiminnassa
- varaston myynti realisointihinnoin
- jos ei jää riittävää katetta, tähtää liiketoiminnan tai sen osan lopettamiseen
- siirtyminen ylisuurten käteisalennusten antamiseen
- siirtyminen laskutusmyynnistä käteismyyntiin
- siirtyminen myyntifactoringin käyttöön
- Tuotantomuutokset
- kapasiteetin huomattava vajaakäyttö
- lomautukset
- Rahoitusmuutokset
- omistajien halu vapauttaa omia tai sukulaisten vakuuksia, 7. vakavin oire
- yrityksen veloista vastuussa oleva omistaja siirtää omaisuuttaan toisten nimiin
- yrityskiinnityksen alaisen omaisuuden myynti ilman pantinhaltijan lupaa
- vakuuden antaja ei uusi vakuutta
- uuden rahoittajan ilmestyminen
- järjestelyt usein takaisinsaantiherkkiä
- selittämätön lisäluoton tarve
- tyypillistä kova kiire
- uusi asiakas maksaa kaikki laskut ajoissa, kunnes tulee se Suuri Tilaus = 80% luottotappiosta tulee vanhoissa asiakassuhteissa! Vanhoja ei enää tutkita
- vakuuksien vaihtopyrkimykset
- vakuuksien vapauttamispyrkimyksen lievempi muoto, tilalla tarjotaan heikompaa vakuutta
- läheiset henkilöt voi olla realistisia ja vaatia vakuuksiensa vapauttamista
- tilaisuus tutustua velallisen todelliseen tilanteeseen!
- vakuuden arvonnousu ja myyntihalu voi olla syy
- maksun lykkääminen ja perintätoimenpiteiden välttely
- katteettomat lupaukset, selittely ja avainhenkilöiden jatkuvat poissaolot, 4. vakavin oire
- ks. kootut selitykset
- tiedon saa itse puhelimessa
- itse yhteyttä ottavat asiakkaat ovat todennäköisempiä maksajia
- selittelyjen alkaessa hankittava tuoreet maksuhäiriö- ja luottotiedot asiakkaasta
- aiheettomat tavarapalautukset, aiheettomat reklamaatiot ja laskujen maksatusmenettelyn kankeus
- tavallisimmillaan kun laskuja ryhdytään perimään
12. Maksun tai perintätoimen välttely