Murtolukujen vertaaminen

Kumpi luvuista \(a=\frac{-6}{5}\;\;\)ja \(b=\frac{-4}{3}\;\;\) on suurempi?

Ohje opiskelijalle

Jos verrataan kahta murtolukua \(q_1=\frac{m_1}{n_1}\;\;\) ja \(q_2=\frac{m_2}{n_2}\;\;\) niin selkeintä on laventaa ne saman nimisiksi. Pannaan mahdollinen miinus-merkki osoittajaan. Tämän jälkeen isompi murtoluvuista on se, jonka osoittaja on isompi. Muista tässä merkin vaikutus!

Esimerkki: Kumpi luvuista \(a=\frac{-6}{5}\;\;\) ja \(b=\frac{-4}{3}\;\;\) on suurempi? Lavennetaan ensin luvut saman nimisiksi \(a=\frac{-6}{5}=\frac{-18}{15}\;\;\) ja \(b=\frac{-4}{3}=\frac{-20}{15}\;\;\). Nyt nähdään välittömästi, että \(a\;\;\) on isompi.

Joskus tuloksen näkee ilman laskemista:

Tehtävän kehityksestä

Murtoluvut generoidaan siten, että ne ovat saman merkkiset ja ne eivät ole identtiset. Tehtävässä annetut murtoluvut ovat supistamattomia.

Kysymyksiä, kommentteja ja kehityskohteita:

Monivalintatehtävän toteutukseen on varmasti myöhemmin keinonsa, joten nyt ei kannata rakentaa monimutkaista ratkaisua.

Ohje opettajalle

Tehtävä on tyypillinen lämmittelytehtävä, jonka ei ole tarkoitus olla vaikea. Tehtävä auttaa murtamaan koejännitystä. Murtoluvut generoidaan siten, että ne ovat saman merkkiset ja ne eivät ole identtiset. Tehtävässä annetut murtoluvut ovat supistamattomia. Vastaus pyydetään supistettuna murtolukuna.