Kumpi luvuista \(a=\frac{-6}{5}\;\;\)ja \(b=\frac{-4}{3}\;\;\) on suurempi?
Jos verrataan kahta murtolukua \(q_1=\frac{m_1}{n_1}\;\;\) ja \(q_2=\frac{m_2}{n_2}\;\;\) niin selkeintä on laventaa ne saman nimisiksi. Pannaan mahdollinen miinus-merkki osoittajaan. Tämän jälkeen isompi murtoluvuista on se, jonka osoittaja on isompi. Muista tässä merkin vaikutus!
Esimerkki: Kumpi luvuista \(a=\frac{-6}{5}\;\;\) ja \(b=\frac{-4}{3}\;\;\) on suurempi? Lavennetaan ensin luvut saman nimisiksi \(a=\frac{-6}{5}=\frac{-18}{15}\;\;\) ja \(b=\frac{-4}{3}=\frac{-20}{15}\;\;\). Nyt nähdään välittömästi, että \(a\;\;\) on isompi.
Joskus tuloksen näkee ilman laskemista:
Murtoluvut generoidaan siten, että ne ovat saman merkkiset ja ne eivät ole identtiset. Tehtävässä annetut murtoluvut ovat supistamattomia.
Tehtävä on tyypillinen lämmittelytehtävä, jonka ei ole tarkoitus olla vaikea. Tehtävä auttaa murtamaan koejännitystä. Murtoluvut generoidaan siten, että ne ovat saman merkkiset ja ne eivät ole identtiset. Tehtävässä annetut murtoluvut ovat supistamattomia. Vastaus pyydetään supistettuna murtolukuna.