JOHDANTO
 
Tämä sanasto käsittelee TE-toimiston palveluita. TE-toimisto tarjoaa palveluita, jotka auttavat työnhaussa, työllistymisessä, ammatin- ja uranvalinnassa, yritystoiminnan käynnistämisessä, osaamisen ja ammattitaidon kartoittamisessa, kotoutumisessa sekä työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa. Sanastossa määritellään palveluita, jotka TE-toimisto tuottaa itse tai yhteistyössä toisen tahon kanssa, hankkii ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, koordinoi tai joihin se voi tarvittaessa asiakkaan ohjata. Palvelut on jaettu työttömän työ- ja toimintakykyyn liittyviin palveluihin, koulutukseen ja osaamiseen liittyviin palveluihin, ammatin ja uran valintaan liittyviin palveluihin, työllistymistä tukeviin palveluihin, yritystoiminnan käynnistämis- ja kehittämispalveluihin, sekä maahanmuuttajille suunnattuihin palveluihin.
 
TE-toimiston palvelut perustuvat lakiin julkisista työvoima- ja yrityspalveluista. Tavoitteena on tarjota monipuoliset, tehokkaat ja riittävät palvelut henkilö- ja työnantaja-asiakkaille . Palveluiden on tarkoitus olla yhdenmukaiset ja tasalaatuiset koko maassa. TE-toimiston kanssa voi asioida verkossa, puhelimitse tai paikan päällä kasvokkain. Verkko- ja puhelinpalvelut tarjoavat joustavammat mahdollisuudet asiointiin. (Selin-Mynttinen 2016) Osa palveluista on suunnattu tietylle asiakasryhmälle, esim. pitkäaikaistyöttömille, nuorille tai maahanmuuttajille, kun taas osa palveluista on kenen tahansa käytettävissä.