MARKKINOINTIA TIETOVERKOSSA
3. Internet- verkon kaupallistuminen
"Internetin kaupallistuminen on yhtä väistämätöntä kuin se, että aurinko nousee huomenna."
-Netscapen pääjohtaja Jim Clark Wired-lehden haastattelussa 1994-Internet-verkon kiihtyvää kaupallistumista on selitetty mm. globalisoitumisella, tietoyhteiskunta-käsitteellä, elektronisten markkinoiden kehityksellä sekä uudella tekniikalla. Maailma on kutistunut Internetin myötä ja fyysinen etäisyys on voitettu verkon avulla. Kaikilla ihmisillä ei ole kuitenkaan mahdollisuutta elää kehittyneen tietoliikennestruktuurin piirissä, joten verkon pelätään lisäävän ihmisten välistä eriarvoisuutta entisestään. Tekninen kehitys johtaa syrjäytyneiden lukumäärän kasvuun. Tiedon vallankumous ja tietoyhteiskunta ovat puolestaan termejä, joita valtion päämiehet kilvan mainostavat. Suomessakin on meneillään projekti, Suomi tietoyhteiskunnaksi, jonka tavoitteena on lisätä kansalaisten teknistä osaamista, rakentaa entistäkin parempi infrastruktuuri sekä alentaa tiedonsiirron kustannuksia.
Tekniikan kehittymisellä tarkoitetaan uusia medioita, jotka ovat ajasta ja paikasta riippumattomia. Uudet mediat korvaavat perinteisiä tuotanto-, siirto- ja jakelutapoja. Uudet mediat ovat mahdollistaneet myös elektronisten markkinoiden synnyn. Elektronisilla markkinoilla tarkoitetaan perinteisiä markkinoita, jotka on automatisoitu tietotekniikan avulla. Markkinoiden suurentumisen myötä on pystytty luomaan tehokkaammat paikalliset, alueelliset ja maailmanlaajuiset markkinat.
3.1 Kaupallistumisen mukanaan tuomat haasteet
Tavallinen kuluttaja, joka on markkinoijan pääkohde, ei ole valmis maksamaan Internetin palveluista suuria summia. Hintojen pitämistä alhaalla perustellaan myös sillä, että mahdollisimman monipuoliset käyttäjäryhmät käyttäisivät Internetiä; esim. akateeminen maailma ja aktiiviset keskusteluryhmiin osallistujat. Ongelmiakin alhainen hinta on aiheuttanut. Internetin pelätään tukehtuvan "ilmaisuuteensa", sillä tarvittavan tiedon löytäminen on vaikeaa ja aikaavievää sekä verkon käyttö on hidastunut. Käytön hitauteen ovat syynä käyttäjämäärän sekä tietovirran kasvu. Tietovirta on monipuolistunut eli se ei ole enää pelkkiä tekstitiedostoja.