index_img1.gif Teemamatkailusanasto
Anne Kleemola 2004
Terminologinen projekti, kevät 2004
Vaasan yliopisto, viestintätieteiden laitos

Johdanto
Matkailun sekä sen eri muotojen ja tyyppien koko ajan lisääntyessä, on mielestäni paikallaan tutkia tämän alan sanastoa. Matkailu on hyvin laaja alue, joten aiheen rajaaminen tuotti aluksi vaikeuksia. Päädyin lopulta tarkastelemaan matkailun lajeja teeman mukaan, koska niistä puhutaan esimerkiksi eri medioissa koko ajan kuitenkaan tarkemmin paneutumatta käsitteisiin ja niitä kuvaaviin termeihin.
Teemamatkailun lajit olen valinnut sen mukaan, mitä mielestäni eniten tällä hetkellä markkinoidaan. Matkailun ala on kuitenkin niin trendiherkkä, että uusia teemoja syntyy tai synnytetään melko nopealla vauhdilla; siksipä tutkimukseni saattaa vanheta tai jäädä puutteelliseksi suhteellisen nopeasti. Sana matkailu voidaan lisätä lähes mihin tahansa, jotta tuote saataisiin kuulostamaan hienolta ja myyvältä. Tällä tavalla uusia termejä syntyy puolihuolimattomasti koko ajan. Standardoituja käsitteitä, termejä ja määritelmiä ei juuri tällä alalla vielä ole. Jos joitain käsitteitä on vakinaistettu tai yritetty vakinaistaa, kuten luontomatkailu, niiden määritelmät ovat paremminkin normatiivisia kuin totuudenmukaisia.
Koska teemamatkailu on täynnä päällekäisiä käsitteitä, on selkeitä yksiulotteisia loogisia käsitejärjestelmiä hankala muodostaa. Esimerkiksi kaikki valitsemani teemamatkailun lajit voisi varmasti sijoittaa kategoriaan elämysmatkailu (elämyksiähän matkailijat ennen kaikkea teemamatkoilta haluavat!), mutta tässä tutkimuksessa olen jättänyt elämysmatkailun omaksi lajikseen muiden joukkoon, koska sen nimistä matkailua niin paljon nykyään markkinoidaan. Tässä tutkimuksessa haluan siis ennenkaikkea tuoda esille elävän elämän, ja se onnistuu tässä tapauksessa parhaiten käyttämällä moniulotteisia käsitejärjestelmiä eli matkailun jaottelua monin eri perustein.
Olen valinnut vastinekieleksi englannin, koska ulkomaalaisten matkailijoiden määrät Suomessa lisääntyvät koko ajan, ja olisi tärkeää osata sekä markkinoida että informoida suomalaisia tuotteita niiden oikeilla englanninkielisillä vastineilla. Tässä työssä en ole kuitenkaan onnistunut esittämään kaikista käsitteistäni oikeita englanninkielisiä vastineita. Ongelmia on ilmennyt varsinkin luontomatkailuun liittyvissä käsitteissä. Joistakin termeistä ei yksinkertaisesti ole olemassa englanninkielistä vastinetta tai vastine on liian laaja. Vain Pohjoismaissa vallitsee jokamiehenoikeus luonnossa liikkumiseen, mistä syystä tämän aihealueen sanasto on meillä rikkaampaa kuin muualla maailmassa.