vaiheittain
oppiminen; kolmen päivän rytmi
steinerpedagogiikassa kolmivaiheinen tapa oppia, joka antaa oppilaalle aikaa ja
tilaa
omaksua käsitteet prosessinomaisesti sulattamalla unohtamisen, luovan muistamisen ja
yksilöllisten kokemusten kautta ja jonka tarkoitus on luoda opetettavista aineista maailman
mielekkyyden kokemiseen myötävaikuttavia kokonaisuuksia
Vaiheittain oppiminen järjestetään yleensä
usean päivän kestäväksi seuraavalla
tavalla:
1.vaihe: ensimmäisenä päivänä opettaja
esittelee uuden materiaalin tai ohjaa oppilaita
tiettyyn oppimiskokemukseen. Oppilaat ottavat uuden sisällön vastaan ja kokevat
sen, ja tunnin lopussa toivotaan heidän antavan sen painua keskittyneestä
tietoisuudesta muistin syvempiin kerroksiin.
2. vaihe: toisena päivänä oppilaita kehotetaan
muistelemaan mitä heille viimeksi
esitettiin. Heidän keskustellessaan asiasta, palauttaessaan sen muistiinsa ja
puntaroidessaan sitä heitä rohkaistaan luovasti ilmaisemaan oppimansa.
3. vaihe: seuraavina päivinä, viikkoina tai joissain
tapauksissa vuosina toteutettavassa
vaiheessa keskitytään yhä enemmän käsitteelliseen maailmaan. Opettaja ohjaa
oppilaita kohti käsitteen tai tieteellisen lainalaisuuden tunnistamista erilaisten
kokemusten, arviointien ja näkökulmien kautta. Kolmannessa vaiheessa ensimmäisen
vaiheen aikana aloitettu oppiminen muuntuu eläviksi, liikkuviksi ja todellisuuteen
pohjaaviksi käsitteiksi.