vaiheittain 
oppiminen; kolmen päivän rytmi
steinerpedagogiikassa kolmivaiheinen tapa oppia, joka antaa oppilaalle aikaa ja 
tilaa 
omaksua käsitteet prosessinomaisesti sulattamalla unohtamisen, luovan muistamisen ja 
yksilöllisten kokemusten kautta ja jonka tarkoitus on luoda opetettavista aineista maailman 
mielekkyyden kokemiseen myötävaikuttavia kokonaisuuksia  
Vaiheittain oppiminen  järjestetään yleensä 
usean päivän kestäväksi seuraavalla 
tavalla: 
1.vaihe: ensimmäisenä päivänä opettaja 
esittelee uuden materiaalin tai ohjaa oppilaita 
tiettyyn oppimiskokemukseen. Oppilaat ottavat uuden sisällön vastaan ja kokevat 
sen, ja tunnin lopussa toivotaan heidän antavan sen painua keskittyneestä 
tietoisuudesta muistin syvempiin kerroksiin. 
2. vaihe: toisena päivänä oppilaita kehotetaan 
muistelemaan mitä heille viimeksi 
esitettiin. Heidän keskustellessaan asiasta, palauttaessaan sen muistiinsa ja 
puntaroidessaan sitä heitä rohkaistaan luovasti ilmaisemaan oppimansa. 
3. vaihe: seuraavina päivinä, viikkoina tai joissain 
tapauksissa vuosina toteutettavassa 
vaiheessa keskitytään yhä enemmän käsitteelliseen maailmaan. Opettaja ohjaa 
oppilaita kohti käsitteen tai tieteellisen lainalaisuuden tunnistamista erilaisten 
kokemusten, arviointien ja näkökulmien kautta. Kolmannessa vaiheessa ensimmäisen 
vaiheen aikana aloitettu oppiminen muuntuu eläviksi, liikkuviksi ja todellisuuteen 
pohjaaviksi käsitteiksi.