KIRJOITTAMISEN TEORIA JA KÄYTÄNTÖ
Luento 1: Prosessikirjoittaminen
Kirjoittaminen on viestintää!
- Miksi tämä kurssi:
- kirjoittamista tutkitaan soveltavassa kielitieteessä ja mediatutkimuksessa
- yhdistää nämä kaksi tutkimusalaa
- soveltava kielitiede tuottaa tietoa prosesseista ja tekstin rakenteista
- mediatutkimus pohtii tekstin vaikutusta
- antaa eväitä kaikkiin opintoihin
Prosessikirjoittaminen
- Vaiheittaista kirjoittamista,
jossa lopullinen teksti muotoutuu:
- tietojen keruu
- suunnittelun
- eri versioiden kirjoittamisen
- tarkentamisen ja
- täydentämisen kautta.
Palaute
- Palautetta eri
vaiheissa:
- muokkausvaiheessa
- valmiista työstä
Palaute
- Sekä hyviä
puolia että kritiikkiä
- Palautteen tarkoitus on auttaa eteenpäin
- Kritiikkiä
tarvitaan, mutta tarkoitus ei ole olla ilkeä
- pelkkä kehuminen ei vie työtä eteenpäin
- Miten suhtaudut tekstisi kritiikkiin?
Prosessikirjoittamisen
opit
- Työn jakaminen vaiheisiin
- Kommentit monipuolistavat ja auttavat
viimeistelyssä
- Muokkaamisen taidon oppiminen
Kirjoittaminen on oppimista
- Kirjoittamalla oppii
- paitsi sisältöä, myös vaatimusten mukaista esitystapaa (vrt. yliopisto ja
tiede)
- oppimaan
- ajattelemaan
- tärkeää akateemisen koulutuksen saaneelle
- analyyttisen ja kriittisen ajattelun taidot
- erittely, luokittelu, vertailu
Mitä opetetaan?
- Hyvän tuotoksen
tunnuspiirteitä
- oikea rakenne
- oikea tyyli
- oikea kieli
- Onnistuneen prosessin tunnuspiirteitä
- tekstin työstäminen prosessina
- ohjaus koko prosessin ajan
- sisältölähtöisyys
Prosessien "tietoistaminen"
- Kielellisten käsitteiden
etsiminen ajatuksille
- Käsitteiden järjestäminen
- Tietoisuus omista
ajatteluprosesseista ja niiden tietoinen kehittäminen
- Dialogi omien ajatusten kanssa, kun ne
ovat paperilla!
Prosessikirjoittamisen tavoite
- Pois tietoa toistavasta
kirjoittamisesta
- Kohti tietoa uudelleen jäsentävään ja tuottavaan
kirjoittamiseen
- Kopiointi ei riitä: on myös ajateltava
- Lukijan ajatteleminen
-
Kirjoittamisen kokonaisuuden hahmottaminen, kommunikatiivinen luonne
Oman toiminnan
analyysi
- Miten ideasi syntyvät?
- Missä ja miten kirjoittaminen sujuu?
-
Miten valmistaudut?
- Kirjoitatko useita versioita?
- Mitä teet, kun kirjoittaminen ei suju?
Prosessi
- Suunnittelu
- Luonnos
- Kommentteja
(yhteistyötä)
- Muokkaus (korjaus)
- Arviointi (yhteistyötä)
- Julkaisu
- Seuranta
Vaiheet: joustavasti soveltaen
- Aiheen valinta
-
Aiheeseen tutustuminen (ideat, tiedot)
- Kirjoitelman runko
- Ensimmäinen versio
- Palaute
- Muokkaaminen - toinen versio
- Viimeistely - rakenne ja kieli
- Julkistaminen
Miten kehittää taitojaan?
- Kokonaisvaltainen ote
- tekstiä tarkastellaan objektiivisesti
- tekstiä tarkastellaan lukijan silmin
- suunniteltu kirjoitusprosessi
- lukijan johdattelu tekstin läpi
- tyylin muotoileminen sisältöä vastaavaksi
- Tiedekunnan kirjoitusohjeet
- asiantunteva kirjoitustyyli
Kirjoittajan ongelmia
- Tyhjän pään ongelma
- Terävän kynän ongelma
- liikaa sanottavaa
- paljon asioita ilman järjestystä
Tyhjän pään ongelma
-
Määritelmä: mitä sanakirja sanoo?
- Vertailu: mikä on samanlainen,
erilainen, parempi, huonompi?
- Suhteet: mikä aiheuttaa sen, mikä on sen vaikutus,
mikä on seuraus?
- Olosuhteet: onko se mahdoton, mahdollinen, mikä on sen tulevaisuus?
-
Todistusaineisto: tosiasiat ja tilastot?
Terävän kynän ongelma
- Miellekartan laatiminen
- organisoi tietoa uuteen muotoon
- helpottaa ymmärtämistä ja omaksumista
- auttaa ideoiden jäsentelyssä ja rungon suunnittelussa
- Analogioiden ja johtopäätösten kehittely
- Alleviivaus tiedon
jäsentämiseen ja järjestämiseen
Yliopistollisia tekstilajeja
- Referaatti:
- olennainen sisältö lukijalle
- keskeiset kohdat, pääideat virheettömästi
- Essee:
- ongelman kehittely ja pohdinta
- eri näkemysten vertailu
- Tiivistelmä
- lyhyempi kuin referaatti, luettelo, pääajatus