KIRJOITTAMISEN TEORIA JA KÄYTÄNTÖ
Luento 2.
Kirjoitus vs.
puhe
- Päämediat
- suullinen=puhe
- kirjallinen=kirjoitus
- Kirjoittamisen historia
- maanviljelyyn siirtyminen toi tiedon tallentamistarpeen
- suullisen ja kirjallisen median suhde jatkuvassa muutoksessa
Kirjoitetun kielen funktioita
- Esimerkkejä
- Ilmaisee toimintaa tai kehotusta toimintaan (esim. liikennemerkit, käyttöohjeet,
puhelinluettelot)
- Antaa ja välittää tietoa (uutiset, lehdet)
- Viihdyttää (kirjallisuus, sarjakuvat)
Kielen funktiot
- Referentiaalinen funktio (referentti)
- Emotiivinen funktio (lähettäjä)
- Direktiivinen funktio (vastaanottaja)
- Faattinen funktio (media)
- Metakielellinen funktio (koodi)
- Poeettinen funktio (sanoman muoto)
Puheen ja kirjoituksen erot
- Viestintätilanteesta riippuvat:
- Fyysinen kanava
- Kulttuurinen käytäntö
- Osallistujien väliset suhteet
- Osallistujien suhde ympäristöön
- Osallistujien suhde tekstiin
- Viestinnän ensisijainen tavoite
Puheen ja kirjoituksen erot
- Funktionaaliset erot:
- Integraatio-fragmentaatio:
- miten tieto organisoidaan?
- kirjoituksessa suuri informaatiotiheys
- puhe fragmentoitunutta (aikatekijä)
- Osallistuminen-etäyttäminen
- mitkä ovat osapuolten keskinäiset suhteet?
- puheessa molemmat läsnä
- kirjoituksessa ei läsnäoloa, kirjoittaja etäyttää
itsensä tekstistä
Puheen tyyppipiirteitä
- interaktiivisuus
- kasvokkaisuus
- spontaanius
- arkipäiväisyys
- kielen toiminnallinen luonne
- Puhe jäsentyy puheenvuoroihin, on kontekstisidonnaista, rakenteeltaan dynaamista,
kieliopiltaan kompleksista ja horjuvaa, sisältää
epäröintiä, täytteitä, keskeytyksiä.
Kirjoituksen tyyppipiirteitä
- monologisuus
- ei-kasvokkaisuus
- suunnitelmallisuus
- virallisuus
- kielen reflektoiva luonne
- Kirjoitus on rakenteellisesti monimutkaisempaa, eksplisiittisempää, kontekstista
riippumattomampaa, vähemmän henkilökohtaista,
abstraktia, uuteen tietoon keskittyvää, tarkempaa ja paremmin organisoitua ja
suunniteltua.
Kirjoittamisen tutkiminen
- Lähtökohtia:
- tekstuaalinen lähtökohta (tekstilingvistiikka, diskurssianalyysi)
- prosessilähtökohta (psykolingvistiikka, asiantuntijuustutkimus,
erikoisalaviestintä)
- kognitiivis-sosiaalinen lähtökohta (kognitiivinen kielentutkimus,
sosiolingvistiikka)
Kirjoittamisen etnografia
- Kuvauksen pohjana aina:
- kuka kirjoittaa mitä kenelle, missä tarkoituksessa, miksi, milloin, missä ja
miten?
- tilanteinen vaihtelu
Prosessimallit
- Flower & Hayes (1984)
- kirjoitusprosessori
- tehtävän kehys
- kirjoittajan pitkäkestoinen muisti
- Vaiheet:
- Suunnittelu, kääntäminen, tarkastaminen
- Ohjaa: monitori, kontrollitoiminto
- Kaikki vaiheet käynnissä yhtä aikaa, kiinteä yhteys
Prosessimallit
- Bereiter & Scardamalia (1987)
- Tiedosta kertova malli
- Tietoa luova malli
- Sisältöongelmien kenttä
- Retoristen ongelmien kenttä
- Kirjoitusprosessi ongelmanratkaisuketju: jokainen ratkaisu johtaa uuteen ongelmaan
- Kaikki asiantuntijat eivät omaksu tietoa luovaa mallia!
Mallien kritiikki
- Eivät onnistu kuvaamaan prosessin
monimuotoisuutta
- Kuvaavat kaikki ratkaisut tietoisina
- Kirjoitusprosessin vaihtelua ei oteta
huomioon
- Vaihtelee samallakin kirjoittajalla sen mukaan, mitä kirjoittaa, kenelle ja missä
Itsetarkkailun aste
- Korkea
- suunnittelee pitkään
- laatii yksityiskohtaisen jäsennyksen
- toteuttaa jäsennyksen
- Matala
- ei suunnittele juurikaan ennen kirjoittamista
- ei laadi jäsennystä
- muokkaa tekstiään jatkuvasti kirjoittamisen aikana
Opiskelijatyypit ;-)
- Keräilijä
- rakastaa yksityiskohtia, punainen lanka kuitenkin puuttuu
- Nero:
- mieltynyt suuriin teorioihin, viisveisaa yksityiskohdista, usein
väärinymmärretty, osoittaa innokkaasti muiden virheitä
- Paradigmaatikko:
- arvostaa tiettyä mallia, epävarma jäljittelijä, nöyrä
- Pragmaatikko:
- mieltynyt johonkin ideologiaan, idealisti