temperamenttikasvatus
steinerpedagogiikassa  neljään temperamenttityyppiin  
perustuva kasvatuksen ja 
oppilaan ymmärtämisen apuväline, jonka avulla opettaja   
hahmottaa oppilaiden 
luonteenrakenteen ja ymmärtää lapsen ominaislaadun pystyäkseen sen perusteella 
suunnittelemaan oppilaan luonnetta vastaavan pedagogisen toiminnan  
Steinerpedagogiikan mukaan ihminen voidaan kohdata hänen 
temperamenttinsa 
kautta 714-vuotiaana, jolloin persoonallisuus ei vielä ole kypsynyt. 
Temperamenttikasvatuksen perusajatuksena on kehittää 
ja hyödyntää vallitsevan 
temperamentin positiivisia mahdollisuuksia, ei eliminoida sitä. 
Tavoitteena on, että oppilas aikuisena tunnistaa itsessään 
ja osaa hyödyntää kaikkia 
neljää temperamenttia. 
Temperamenttikasvatuksesta ja -tyypeistä ei puhuta oppilaille 
itselleen, vaan ne ovat 
yksinomaan opettajan apuvälineitä. Oppilaita ei siis leimata niiden avulla.