temperamenttikasvatus
temperamenttikasvatus
steinerpedagogiikassa  neljään temperamenttityyppiin  perustuva kasvatuksen ja oppilaan ymmärtämisen apuväline, jonka avulla opettaja   hahmottaa oppilaiden luonteenrakenteen ja ymmärtää lapsen ominaislaadun pystyäkseen sen perusteella suunnittelemaan oppilaan luonnetta vastaavan pedagogisen toiminnan
Steinerpedagogiikan mukaan ihminen voidaan kohdata hänen temperamenttinsa kautta 7–14-vuotiaana, jolloin persoonallisuus ei vielä ole kypsynyt.
Temperamenttikasvatuksen perusajatuksena on kehittää ja hyödyntää vallitsevan temperamentin positiivisia mahdollisuuksia, ei eliminoida sitä.
Tavoitteena on, että oppilas aikuisena tunnistaa itsessään ja osaa hyödyntää kaikkia neljää temperamenttia.
Temperamenttikasvatuksesta ja -tyypeistä ei puhuta oppilaille itselleen, vaan ne ovat yksinomaan opettajan apuvälineitä. Oppilaita ei siis leimata niiden avulla.
graphic