temperamenttikasvatus
steinerpedagogiikassa neljään temperamenttityyppiin
perustuva kasvatuksen ja
oppilaan ymmärtämisen apuväline, jonka avulla opettaja
hahmottaa oppilaiden
luonteenrakenteen ja ymmärtää lapsen ominaislaadun pystyäkseen sen perusteella
suunnittelemaan oppilaan luonnetta vastaavan pedagogisen toiminnan
Steinerpedagogiikan mukaan ihminen voidaan kohdata hänen
temperamenttinsa
kautta 714-vuotiaana, jolloin persoonallisuus ei vielä ole kypsynyt.
Temperamenttikasvatuksen perusajatuksena on kehittää
ja hyödyntää vallitsevan
temperamentin positiivisia mahdollisuuksia, ei eliminoida sitä.
Tavoitteena on, että oppilas aikuisena tunnistaa itsessään
ja osaa hyödyntää kaikkia
neljää temperamenttia.
Temperamenttikasvatuksesta ja -tyypeistä ei puhuta oppilaille
itselleen, vaan ne ovat
yksinomaan opettajan apuvälineitä. Oppilaita ei siis leimata niiden avulla.