TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Referenser och lästips

Axelsson M., M. Olofsson, A. Philipsson, C. Rosander, M. Sellgren (2006). Ämne och språk. - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen. Språkforskningsinstitutet i Rinkeby. Tillgänglig: http://www.rinkeby-multiling.stockholm.se/Aktuellt/Amneochsprak.pdf

Bergöö, K., K. Jönsson & J. Nilsson (1997). Skrivutveckling och undervisning. Studentlittaratur, Lund.

Berthold, M. (ed.)(1995). Rising to the Bilingual Challenge. Ten Years of Queensland Secondary School Immersion. The National Languages and Literacy Institute of Australia, Canberra.

Buss, M. (2004) En språklig helhetsläroplan för språkbad. I S. Björklund &M. Buss (toim./red.) Kielikylpy: Kasvua ja kehitystä. Språkbad: Samverkan skapar styrka, 15–23. Vaasan yliopiston julkaisuja. Julkaisu No 113. Vaasa.

Cummins, J. (1984). Bilingualism and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy. Multilingual Matters 6. Multilingual Matters Ltd, Clevedon.

Davis, N. (1995). Dual Focus Approach for Immersion Teaching. Language and Content. I Berthold, M. (ed.)(1995). Rising to the Bilingual Challenge. Ten Years of Queensland Secondary School Immersion, 97–119. The National Languages and Literacy Institute of Australia, Canberra.

Doughty, C. & J. Williams (eds)(1998). Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition. Cambridge University Press, Cambridge.

Genesee, F. (1993). All Teachers are Second Language Teachers. I The Canadian Modern Language Review 50:1, 47 53.

Gibbons, P. (2006) Stärk språket stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Hallgren & Fallgren, Stockholm.

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2004). Tillgänglig: http://www.oph.fi/info/ops/

Holmegaard, M. (2001). Språkmedvetenhet och ordinlärning. I M. Engel & B. Engels Andersson (red.) Ufe Tema-nummer 2001. Tillgänglig: http://www.ufe.dk/ufe_tema_2001_06.php

Holmegaard, M. & I. Wikström (2004). Språkutvecklande ämnesundervisning. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur, Lund.

Laplante, B. (1997). Teaching Science to Language Minority Students in Elementary Classroom. I NYSABE Journal 12, 62–83.

Laursen, H.P. (2004). Dansk som andetsprog i fagene. I: K. Christensen, M. Hussain & M. Engel (red.) Ufe-nyt Temanummer 2004. Tillgänglig: http://www.ufe.dk/ufe_tema_2004_03.php

Laursen, H.P. (2004). Den sproglige dimension i naturfagsundervisningen - fokus på det flersprogede klasserum. Københavns kommune – CVU København & Nordsjælland. Tillgänglig: http://www.tosprogede.kk.dk/upload/publikationer/folkeskolen/
den%20sproglige%20dimension%20i%20naturfagene.pdf

Laursen, H.P. (2006). Den sproglige dimension i naturfagsundervisningen– fokus på tekstbogen (også) i det flersprogede klasserum. MONA 2006:2. Tillgänglig: http://isis.ku.dk/kurser/blob.aspx?feltid=138934

Lemke, J.L. (1998). Teaching All the Languages of Science: Words, Symbols, Images and Actions. School of Education, Brooklyn College City University of New York. Tillgänglig: http://www-personal.umich.edu/~jaylemke/papers/barcelon.htm

Lyster, R. & P.M. Lightbown, N. Spada (1999). A Response to Truscott's What's Wrong with Oral Grammar Correction. I Canadian Modern Language Review 55:4, 457–467.

Met, M. (1994). Teaching content through a second language. I F. Genesee (ed.). Educating Second Language Children. The whole child, the whole curriculum, the whole community, 159–182. Cambridge University Press, Cambridge.

Met, M. (1998). Curriculum Decision-making in Content-based Language Teaching. I J. Cenoz & F. Genesee (eds). Beyond Bilingualism. Multilingualism and Multilingual Education, 35–63. Multilingual Matters Ltd, Clevedon.

Stern, H.H. (1990). Analysis and Experiences as Variables in Second Language Pedagogies. I B.Harley, P. Allen, J. Cummins & M. Swain (eds). The Development of Second Language Proficiency, 93-110. Cambridge University Press, Cambridge.

Swain, M. (1996). Discovering Successful Second Language Teaching Strategies and Practices: From Programme Evaluation to Classroom Experimentation. I Journal of Multilingual and Multicultural Development 17:2–4, 89–104.

Snow, M., M. Met & F. Genesee (1989). A Conceptual Framework for Integration of Language and Content in Second/Foreign Language Instruction. I Tesol Quarterly 23:2, 201–217.

Truscott, J. (1999) What's Wrong with Oral Grammar Correction. I Canadian Modern Language Review 55, 437–456.