TEMA BERUSNINGSMEDEL STOFF |
DET SPRÅ KLIGA SOM ÖVAS VIA UPPGIFTERNA |
UTVÄRDERING |
Vad kan vi hittills? Lärarledd diskussion. Behandlingen av nyckelorden
-Nyckelord tema berusningsmedel
Vad är gemensamt för berusningsmedel? Tabellen positivt och negativt om berusningsmedel |
Elevernas passiva ordförråd kring tobak, alkohol och droger aktiveras.
Tabell med positivt och negativt om berusningsmedel |
Fokus på innehåll och form Eleverna skriver ner orden
Muntlig redovisning av gruppernas tabeller |
-Fakta om tobak, futurum
Tabell om tobakens inverkan på kroppen
-Insändare till tidningen Eos om rökning Argumentation |
Definiering av nyckelbegrepp
Argumentation; orsak och verkan
Futurum |
Överenskommelse om bedömningskriterier för insändaren |
-Fakta om alkohol
Text om alkoholens inverkan på kroppen
-Gör en faktatabell |
Muntlig argumentation (4 i varje grupp), tema ”Ska alkohol säljas i alla affärer?” Halva gruppen för försäljning, den andra mot
Åsiktsuttryck (Genomgås första gången i Asien temat) |
Inbandad diskussion avlyssnas tillsammans med läraren och eleverna och utvärderas i diskussionsform Bandet som portfolie i muntligt språkbruk |
-Tabell om droger -Orsak och verkan Läs texter om droganvändning Bearbetning av fakta |
Känn igen uttryck för orsak och verkan så att texten kan ordnas i logisk följd. Samla uttryck på arbetsbladet |
Självkontroll med facit. Självutvärdering
Lärarutvärdering av tabellen |
Hälsa Ett föredrag för åk 6 om att leva hälsosamt |
Muntlig framställning
Argument för orsak och verkan, futurum |
Lärarobservation av användning av futurum |
Religionsundervisning
-Viktigt i livet. |
Argument för att motarbeta grupptrycket |
Bedömning av förmågan att uttrycka sin egen åsikt |
Konstfostran
Reklamplanscher mot droger/alkohol/tobak Symboler för motstånd |
Slagord; korta kraftiga argument Icke-språklig kommunikation - uttrycksmöjligheter |
Användning bildspråk som är typiskt för planscher
Utförandet |