TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Viktigt i livet

Vad är viktigt i livet? (pdf)

Utvärdering

Under temats gång är det meningen att eleverna själva ska utvärdera sitt arbete. De ska exempelvis använda facit och fundera på vad de inte lyckats med och varför. Vid avlyssningen av bandet ska de fundera på hur de lyckats och vad de kunde förbättra. Läraren äunder arbetets gång elevernas språkanvändning samtidigt som inlärningen av stoffet bedöms.

Avsikten är inte att bedöma med rödpenna, vilket kan hämma elevens språkbruk. På basen av utvärderingen kan läraren planera vidare. Saker som ännu verkar svåra tas upp i andra teman i framtiden.

  • Vid föredraget analyserar läraren användningen av de språkliga element som ingått i temat.
  • Vad är viktigt i livet. I uppgifterna bedöms elevernas förmåga att tillämpa argumentationstekniken vid utformandet av egna åsikter.
  • Bandet avlyssnas tillsammans med läraren och eleverna utvärderar sitt arbete i diskussionsform. Bandet sparas som portfolie i muntligt språkbruk och kan avlyssnas på nytt och jämföras med en ny inbandad diskussion i ett annat tema.

Språklig information som synliggörs på väggarna i klassen

I språkbadsklassen är det bra att ha också annan språklig stimulans, förutom nyckelord (ofta substantiv), på väggarna. Utsätts eleverna för språklig information alltid då de tittar på väggarna så fastnar något. I detta tema kunde man sätta upp nedan nämnda saker. Dessa kan sedan lämnas kvar då temat avslutats.

  • nyckelorden som tas upp i samband med temat,
  • fraser som kommit upp då beskrivning av orsak och verkan diskuterats,
  • fraser för futurum,
  • fraser för åsiktsuttryck,
  • kriterierna för goda insändare.

Tillbaka