TEMA ASIEN STOFF |
DET SPRÅ KLIGA SOM ÖVAS VIA UPPGIFTERNA |
UTVÄRDERING |
Aktivering av passivt ordförråd
Lärarledd diskussion i helklass |
Mindmap kring Asien; folk, länder, religioner, näringsliv dvs. geografivokabulär |
För hela temat fokuserar den språkliga utvärderingen på användning av imperfektum samt jämförelse |
Asiens gränser Utforskning av Asien som område; gränsen, omgivande hav
Arbete i par med en atlas som hjälp tala i telefon |
Väderstrecksangivelser
Nyckelord
Dialog |
Karta där gränsen ritas in
Läraren utvärderar med observationsblankett |
Klimat undersök klimatzonerna med hjälp av arbetsbladet, Atlas och ett Asien kartbotten |
Komparation av adjektiv |
Muntlig feedback av läraren med fokus på komparation av adjektiv |
Asiens olika områden; främre Asien, Mellanöstern, Sydostasien, Ostasien och Nordasien; länder, städer, floder, sjöar, berg och halvöar samt skillnader i kultur och näringsliv |
Att skriva en reseskildring. Fokus på imperfektum och jämförelse |
Byte av reseskildring med kompis Utvärdering av innehöll och användning av imperfektum och verb för förflyttning |
Asiens olika religioner |
Debatt om olika religioner i Asien |
Debatten bandas in och sparas som portfolio i muntlig språkanvändning |
Specifika asiatiska länder |
Muntlig framställning |
Lärarobservation: fokus på innehåll samt användning av imperfektum och uttryck för förflyttning
Diktoglosstext + elevarbetsblad |
Asiatisk skönlitteratur; Tusen och en natt, kinesisk och japansk poesi samt berättelser om Asien |
En högläsningsbok som handlar om någon från något asiatiskt land Läraren läser högt. Lästräning |
Diktogloss med jämförelse + elevarbetsblad |
Konstfostran; kinesiska skrivtecken, origami |
Origami; att följa beskrivning
Motivering |
Självutvärdering i slutet av temat |