TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Tema Asien - Lärarens sidor

Målet för temat är att eleverna ska få en bild av världsdelen Asien. Språkligt fokuseras användningen av imperfektum samt uttryck för jämförelse. Vidare fästs uppmärksamhet vid att uttrycka sin åsikt (på annat sätt än bara genom att använda verbet ”tycka”) samt uttryck för förflyttning på olika sätt. Allt språkligt material anknyts till ämnet som behandlas. Imperfektum och uttryck för jämförelse behandlas utgående från det eleverna själva kan och belyses med exempel – inte böjningsregler. Användning av väderstrecken och precisering av plats tas också upp. Vidare läses skönlitteratur om och från Asien.

Inledning

Då behandlingen av Asien påbörjas görs en gemensam mindmap på tavlan. Där sätts allt eleverna på förhand kan om världsdelen upp. Eleverna kan något om kultur, känner kanske något land osv. Utgående från denna diskussion börjar man behandla Asien. En stor del av projektet Asien utgår från användning av tomma kartbottnar. Dessa är inte inkluderade i detta material eftersom varje skola säkert har tillgång till sådana. På följande internetsidor kan du hitta interaktiva kartor.

http://plasma.nationalgeographic.com/mapmachine/
http://www.globalis.no/atlas/verdenskart
http://www.multimap.com/

Tomma kartbottnar hittas även i lärarhandledningar för geografi. Uppgifterna i projektet är exempel på hur man kan fokusera på språket vid behandling av ett tema i geografi.
Lärarens sidor skiljer sig från elevernas så man måste bekanta sig med båda.

För att kunna använda rätta termer då Asiens gränser visas kan man repetera väderstrecken och ha dem på väggen under temat.

  • Nyckelorden för temat; ett hav, ett berg men en bergskedja, en gräns, en kanal, ett sund, en halvö samt verben; bildas av, gränsar till, består av, ligger i och går längs, behandlas tillsammans i detta skede eftersom dessa behövs för att kunna beskriva Asiens gränsdragning. Bilder och begrepp sätts med fördel synligt på klassrumsväggen.
  • På stora kartan framme i klassen visas Asiens gräns. Läraren kan göra det först och sedan får några elever komma och visa. På det sättet förbereder sig eleverna för följande uppgift. Det viktigaste här är att eleverna lär sig Asiens gränsdragning. Man korrigerar inte språkanvändningen direkt, men med hjälp av stödfrågor kan man få en exaktare språkanvändning. T.ex öster om vilket land går gränsen? Längs vilken bergskedja går gränsen i väster? osv.
  • Dialog: Beskriv i telefon för en sjuk kompis var Asiens gräns går. Kompisen i telefon har en tom världskarta där gränsen ritas in. Läraren observerar samtalen med hjälp av en observationsblankett med fokus på väderstreck samt användning av namn på hav, sund och bergskedjor. Viktigast är förstås att det framkommer att man vet var Asiens gränser går och kan berätta om dem.

Asiens gränser (pdf)
Observationsblankett (pdf)

Tillbaka