TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Inledning
Språket är kniven
Identifiera brister och behov
Lär eleverna tänka
Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Inledning

Det finns i språkbadet ett behov att skapa material som ger läraren möjlighet att på ett naturligt sätt baka in språkets form i sammanhanget. Utgångspunkten för detta material år följande tankar, som vi tycker är grundläggande för en språkbadslärare:

  • Hur skapas sådant material och sådana uppgifter att man kan kombinera innehåll och form utan att elevernas uppmärksamhet dras från innehållet och utan att lektionen blir en traditionell grammatiklektion?
  • När bör man fokusera på form, när formproblemet uppstått eller genom att på förhand planera in behandling av form?
  • Vilka slags uppgifter är naturliga och hör ihop med sammanhanget; temat?
  • Vilka språkliga aspekter bör man koncentrera sig på i olika årskurser?
  • Om man lyckas skapa ett språkutvecklande material – hurdan effekt har det på den aktiva inlärningen av andraspråket?

Eftersom vi själva har följt språkbadseleverna under flera år, vet vi att språkbadseleverna uppnår målet; dvs. blir funktionellt tvåspråkiga. Den biten bekymrar oss inte alls. Det finns dock fortfarande ett behov av att vidareutveckla undervisningen för att uppnå ännu bättre resultat. Som språkbadslärare vet man att språkbadsmodellen fungerar, men i det praktiska arbetet ser läraren också att eleverna har potential att utveckla språket ännu mera och känner ett behov av ökad fokusering på språket. Med åldern ökar även elevernas behov att kunna uttrycka sig mer exakt och korrekt.