TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Inledning
Språket är kniven
Identifiera brister och behov
Lär eleverna tänka
Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Tänk på helheter

Vi har tidigare i samband med utvecklandet av läroplanen för språkbad i Vasa funderat på vilka större delområden en läroplan i andraspråket för språkbadseleverna kunde bestå av. Möjliga större områden kunde vara bl.a. uttrycksförmåga och kommunikation, litteratur och kultur samt språkkännedom och språkriktighet. (jfrGrunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004). I detta material finns alla tre områden väl representerade och materialet erbjuder övning inom alla dessa delområden. Även om huvudfokus i materialet helt klart fortfarande finns i det innehållsliga stoffet, kombineras i uppgifterna på ett mycket varierande sätt olika språkliga aspekter som egentligen inte i början av tillverkningsprocessen helt och hållet hade kristalliserats för oss. (Mera om detta se Buss 2004: 15–23.)