TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Inledning
Språket är kniven
Identifiera brister och behov
Lär eleverna tänka
Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Lär eleverna tänka

Det är således inte enbart språkets form som vi fokuserat på i dessa övningar utan en helhetsutveckling av språket. Vi strävar efter att lära eleverna fundera på hur och varför de uttrycker sig. Denna utveckling skulle förmodligen ske i längden annars också, men om vi som lärare uppmärksammar bristerna kan vi underlätta processen. En del elever kanske inte har hunnit så långt i sin språkliga utveckling att de kan tillgodogöra sig all den språkliga fokusering vi erbjuder dem, men den ger dem verktyg att göra det då de är språkligt redo för det. Vi är ute på hal is om vi försöker tvinga alla elever att använda en viss form samtidigt. Fastän vi bakar in och fokuserar på form så utvecklas elevernas språk i varje elevs egen takt.