![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Introduktion Förord Inledning Tema Asien Tema Berusningsmedel Referenser och lästips Feedback Printbar version (pdf) |
Inledning
Identifiera brister och behov
I detta material vill vi gå ett steg längre. Syftet med detta material är att hjälpa eleven att vässa
kniven för att kunna åstadkomma ett mer exakt resultat i sitt arbete. Vi har tillsammans med språkbadslärare
och språkbadsforskare vid Vasa universitet funderat på brister i språkbadselevernas språk i åk 6.
Vi har tagit upp brister som verkar vara gemensamma för många elever och som är sådana att de försvårar
kommunikationen, t.ex. användningen av tempusformer såsom imperfektum och futurum (former som *gickde, *forde). Övning
behövs inte enbart i böjning av verb utan också för att möjliggöra val av rätt form i den aktiva
språkanvändningen. Ett gemensamt drag i språkbadselevernas språk, som inte försvårar kommunikationen
direkt, men kanske indirekt, är att eleverna oftast inte uppmärksammar hur strukturen förändras om en-ett används,
t.ex. ett nytt häfte och en ny bok. Gemensamt är även den begränsade förmågan att variera språket
genom användning av synonymer, exempelvis använder eleverna oftast ordet gå i stället för fara, åka,
promenera, färdas, cykla osv. och på frasnivå, jag tycker i stället jag anser, enligt min mening,
min åsikt är osv. Språkbadseleverna borde få lära sig att söka och hitta det ord som exakt motsvarar
det de önskar uttrycka. Eftersom eleverna är mest förtrogna med det språk som används i klassen och i
faktatexter, har de svårt att använda språket i olika roller och att variera språket enligt mottagare och syfte.
|