TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Övning i uttrycksförmåga och kommunikation

I fråga om Uttrycksförmåga och kommunikation övas i materialet både muntlig och skriftlig uttrycksförmåga och dessutom finns den icke-språkliga kommunikationen och dess uttryckssätt med i uppgifterna. Materialet ger också möjlighet till att diskutera hur man producerar olika texttyper (t.ex. insändare och reseskildring) och till att öva språkets olika funktioner (t.ex. att berätta, att beskriva, att argumentera och att påverka). Härtill ges eleverna tillfälle att träna varierande språklig diskurs i olika roller samt att kritiskt söka efter information. I samband med uppgifterna kan eleverna evaluera sitt eget arbete och sin användning av svenska och följaktligen genom gemensamma diskussioner modifiera och förbättra sitt språkbruk. Således kan inlärningen ske som en process.