TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Inledning
Språket är kniven
Identifiera brister och behov
Lär eleverna tänka
Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Betydelsen av kontextens stöd

Vi har i olika sammanhang lärt känna forskare Jim Cummins' tankar om hur man i undervisning på ett andraspråk eller ett främmande språk borde ta hänsyn till olika typer av kommunikationssituationer, från kommunikationen ansikte mot ansikte till vetenskaplig rapportering. (Se t.ex. Cummins 1984.) Med tanke på de kognitiva processerna aktiverar de språkliga elementen i materialet eleverna att analysera och tolka bl.a. texter för att kunna utföra uppgifterna, men lockar inte till kopiering. Förutom den nämnda diskussionen ansikte mot ansikte, där kontexten stöder kommunikationen, och den vetenskapliga rapporteringen, som är kognitivt krävande, finns i materialet träning av annan typ av kommunikation som kräver mer eller mindre kontextuellt stöd. På liknande sätt som kommunikationen ansikte mot ansikte ger t.ex. argumentationsuppgiften med klasskompisarna kontextuellt stöd, men är på grund av innehållet mera kognitivt krävande på samma sätt som när man producerar en vetenskaplig rapport. Att beskriva Asiens gränser för kompisen i telefonen är kognitivt mindre krävande, medan kontexten inte ger stöd på samma sätt som i kommunikationen ansikte mot ansikte. I detta material har vi inkluderat flera olika typer av kommunikationssituationer där kontextens stöd påverkar i olika grad och också kraven på kognitivt tänkande är av olika slag. På detta sätt har Jim Cummins’ teoretiska tanke nu blivit verklighet i materialet.