![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Introduktion Förord Inledning Tema Asien Tema Berusningsmedel Referenser och lästips Feedback Printbar version (pdf) |
Inledning
Betydelsen av kontextens stöd
Vi har i olika sammanhang lärt känna forskare Jim Cummins' tankar om hur man i undervisning på ett andraspråk
eller ett främmande språk borde ta hänsyn till olika typer av kommunikationssituationer, från kommunikationen
ansikte mot ansikte till vetenskaplig rapportering. (Se t.ex. Cummins 1984.) Med tanke på de kognitiva processerna aktiverar
de språkliga elementen i materialet eleverna att analysera och tolka bl.a. texter för att kunna utföra uppgifterna,
men lockar inte till kopiering. Förutom den nämnda diskussionen ansikte mot ansikte, där kontexten stöder
kommunikationen, och den vetenskapliga rapporteringen, som är kognitivt krävande, finns i materialet träning av
annan typ av kommunikation som kräver mer eller mindre kontextuellt stöd. På liknande sätt som kommunikationen
ansikte mot ansikte ger t.ex. argumentationsuppgiften med klasskompisarna kontextuellt stöd, men är på grund av
innehållet mera kognitivt krävande på samma sätt som när man producerar en vetenskaplig rapport.
Att beskriva Asiens gränser för kompisen i telefonen är kognitivt mindre krävande, medan kontexten inte
ger stöd på samma sätt som i kommunikationen ansikte mot ansikte. I detta material har vi inkluderat flera olika
typer av kommunikationssituationer där kontextens stöd påverkar i olika grad och också kraven på kognitivt
tänkande är av olika slag. På detta sätt har Jim Cummins’ teoretiska tanke nu blivit verklighet i materialet.
|