TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Inledning
Språket är kniven
Identifiera brister och behov
Lär eleverna tänka
Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Förbered för kommande, återkalla det tidigare

I samband med utarbetandet av detta material förverkligades de utgångspunkter som Mimi Met, utbildaren av språkbadslärare i USA, nämnt om i sina artiklar och under sina besök, och som vi tidigare främst arbetat med i teorin. (Se bl.a. Met 1998). Språkliga aspekter planeras in i teman och övas kontinuerligt och samma språkliga aspekter återkommer flera gånger och tränas tills de automatiseras och ingår i det aktiva språkbruket hos eleverna. Mimi Met utgår från att man övar tidigare inlärt också i senare sammanhang och att man förbereder för kommande språkliga element i samband med föregående teman. Vi har detta material infogat en hel del språkliga aspekter som antingen förbereder kommande teman (t.ex. uttryck för åsikt tas upp i samband med temat Asien och övas vidare i temat Berusningsmedel) eller återkallar något som eleverna redan tidigare har lärt sig (t.ex. uttryck för orsak och verkan förbereds redan i temat Asien och tas upp mera omfattande i diskussion inom temat Berusningsmedel).