TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Inledning
Språket är kniven
Identifiera brister och behov
Lär eleverna tänka
Teman och materialet
Temaplanering
De språkliga aspekterna
Förbered för kommande, återkalla det tidigare
Tänk på helheter
Övning i uttrycksförmåga och kommunikation
Övning i litteratur och kultur
Övning i språkkännedom och språkriktighet
Vad kan åstadkommas?
Betydelsen av kontextens stöd
Evaluering

Temaplanering

De två helheterna ska tjäna som exempel på hur man som lärare kan fokusera på innehåll och språk och samtidigt presenterar de ett nytt sätt att tänka vid planeringen av ett tema. Alla teman planeras lika noggrant både gällande språk och gällande innehåll. Noggrann planering ger ett mångsidigt urval av arbetsuppgifter. Vid planeringen av arbetsuppgifterna upptäcker man lätt nya element som bygger upp och övar språket. Planeringen möjliggör en målmedveten och systematisk utveckling av språket och risken att något viktigt glöms bort minimeras.

Vid planeringen följer vi skolans läroplan i de olika ämnena. Sedan har vi gjort en tabell med stoffet, dvs. innehållet i temat, till vänster, en mittenspalt med de språkliga elementen och en högerspalt med förslag till utvärdering. Tabellen bygger på en modell som Nicole Davies (1995: 102) utarbetat och som vi delvis omarbetat. Tabellens uppgift är att illustrera uppbyggnaden av temahelheterna och utgöra en tankemodell åt lärare (inte elevmaterial).

I planeringen utgår man från att göra uppgifter till innehållet. Så stannar man upp och funderar på vad uppgiften kan öva språkligt. Samtidigt har man listat de språkliga aspekter som ska ingå. Sedan funderar man på vilka uppgifter som bäst övar de olika språkliga aspekterna. Genom att granska ömsom innehållet ömsom språkliga aspekter får man ett mångsidigt material och varierande uppgifter.