TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Reseskildring

  • Eleverna ska bekanta sig med Asiens olika områden; främre Asien, Mellanöstern, Sydostasien, Ostasien och Nordasien; länder, städer, floder, sjöar, berg och halvöar. De ska titta på skillnader i kultur och näringsliv och historia. På basen av detta ska de skriva en reseskildring.

Gemensam genomgång av verb och fraser för förflyttning; gå, promenera, fara, åka, resa, cykla, fortsätta, att ta sig fram, att ta tåget och diskussion om skillnaden i betydelsen. Låt eleverna försöka hitta på så många olika uttryck som möjligt och sätt upp dem på väggen. Samtidigt får man fram användningen av imperfektum. Då eleverna säger så frågar man dem hur det blir om man gjorde det igår. Samma sak kan man göra med alla förflyttningsverb och man får dem samlade på väggen. Diskutera när man väljer verbet och när verbet åka.

är-vargå-gicktar tåget - tog tågetstannar kvar - stannade kvar
far-foråker-åktetar sig fram - tog sig framger sig iväg - gav sig iväg
kommer-komreser-resteblir kvar - blev kvarsätter iväg - satte iväg
cyklar-cykladefortsätter-fortsatte  

  • Då reseskildringen är gjord utvärderas den genom att eleverna byter texter med varandra och kommenterar dem.

Asiens olika områden (pdf)

Utvärdering (pdf)

Diktoglosstext (pdf)

Tillbaka