TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Tema Berusningsmedel - Lärarens sidor

Målen för hela temat samt temats form

  • Slutprodukten för temat är en bok om berusningsmedel. Eleverna samlar sina papper och arbetsblad i en pärm (ett dubbelvikt A3 papper) som till sist binds ihop till en bok.
  • På lärarens sidor beskrivs tanken bakom uppgifterna och hur man kan arbeta med dem. Lärarens sidor avviker från elevsidorna så läraren måste även bekanta sig med elevarbetsbladen
  • Målet för temat är att eleverna känner till olika slags berusningsmedel och deras effekter på kroppen. De ska även känna till det som är hälsosamt för kroppen. Målsättningen är också att försöka ge dem redskap för att stå emot grupptrycket.
  • Det språkliga målet är övning i att uttrycka orsak och verkan samt användning av futurum. Dessutom är målet att kunna skriva insändare och att öva sig i argumentationsteknik.

Behandlingen av nyckelorden

  • Temat inleds med en lärarledd diskussion. Avsikten med diskussionen är att motivera eleverna till det nya temat samt att aktivera elevernas befintliga ordförråd kring ämnet. I den inledande diskussionen, där läraren tillsammans med eleverna diskuterar och antecknar på tavlan vad eleverna redan känner till från förut, kan man fästa uppmärksamhet vid böjningen av nyckelorden, så att även en diskussion förs hur man använder uttrycken. Eleverna vill t.ex. genast veta hur man säger tulla riippuvaiseksi.

T.ex. säger man: en drog - droger, ett berusningsmedel - berusningsmedlen Men: tobak och alkohol utan pluralform (jämför med böjningen av vatten).

  • Då eleverna skriver in nyckelorden på ett papper om man gör en bok (eller i sitt häfte) kan de själva ur ordböcker söka definitioner på ord som ett berusningsmedel, ett beroende och fraser som ”att bli berusad”, ”att bli beroende”.

Tabellen positivt och negativt om droger

  • Efter den inledande diskussionen kan eleverna i grupper göra en tabell där de till vänster skriver det positiva de kan säga om användning av berusningsmedel och till vänster det negativa. Då de i gruppen gjort detta så redovisar varje grupp för sin tabell. Utgångstanken är att eleverna funderar på användningen av berusningsmedel. Även om de är skadliga så finns det många som röker och dricker och använder droger. Vilka orsaker för det kan det finnas. Här aktiveras elevernas förkunskaper om droger samt myterna som förknippas med dem. Under temats gång kommer åsikterna säkert att förändras och vid temats slut kan man återkomma till tabellen och diskutera detta.

Nyckelord och tabellen positivt och negativt (pdf)

Tillbaka