TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Introduktion
Förord
Inledning
Tema Asien
Tema Berusningsmedel
Referenser och lästips
Feedback
Printbar version (pdf)

Fakta om tobak

Futurum: om du röker så kommer du att...

Svenskan har ingen speciell form för att uttrycka framtid.
Man använder olika verb.
tänkerHan tänker ha fest med sina kompisar i morgon. (dvs. han planerar att ha fest)
Vad tänker du göra ikväll? (dvs. vad har du för avsikt att göra?)
skaDu ska låta bli att börja röka. (det är bestämt) ska är ofta måste – passar inte alltid
Ungdomar ska lära sig säga nej
kommer attHon kommer inte att klara sig ur drogträsket.
Du kommer att bli beroende av droger om du provar.
presensDu blir beroende.

Nyckelorden (pdf)

Insändare

Titta tillsammans med eleverna på exempel på insändare till Eos (hemsida http://www.fsn-mhf.fi/). Exemplen finns på elevarbetsbladet. Vad har de gemensamt? Titta på tankebubblan på arbetsbladet tillsammans och diskutera. Hur ska en bra insändare se ut? Här får eleverna själva föreslå kriterier för en god insändare t.ex. välstrukturerat innehäll; huvudtanke-argument, belysning och förstärkning av argument, välmotiverad åsikt; orsak och verkan väl uttryckt.
Kom överens om bedömningskriterierna för de insändare eleverna själva ska skriva. Skicka in insändarna till tidningen Eos. Följ med om de blir publicerade och hurdan respons de får.

Tankebubbla (pdf)

Argumentation

Argumentationstekniken gås igenom i tankebubblan där skrivningen av insändaren inleds. Huvudsaken är att ha en eller flera huvudtankar med välmotiverade argument.

För att kunna argumentera framgångsrikt bör man kunna uttrycka sin åsikt på olika sätt. Åsiktsuttryck; (jag tycker att... jag anser att... enligt min åsikt... ett argument för… Det håller jag inte med om...utan) Åsiktsuttrycken genomgås också i Asien temat.

  • Muntlig argumentation. Tala med eleverna om argumentationsteknik som egentligen är likadan som då man skriver en insändare. Låt eleverna fundera på sina argument och låt dem belysa argumenten samt att motivera argumenten. Då gruppen funderat på sina argument genomförs diskussionen och bandas in.
  • Gruppen lyssnar själv på bandningen och bedömer sin insats enligt samma kriterier som för den skrivna insändaren. Dessa har eleverna och lärarna gemensamt kommit överens om då insändarna skulle skrivas.
  • Bandet avlyssnas tillsammans med läraren och eleverna utvärderar sitt arbete i diskussionsform. Bandet sparas som portfolie i muntligt språkbruk och kan avlyssnas på nytt och jämföras med en ny inbandad diskussion inom ett annat tema.

Tillbaka