TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi

Bakgrund

Tvåspråkiga elever utgör idag en betydande andel av elevpopulationen i de finlandssvenska skolorna. Samtidigt ökar tvåspråkigheten också t.ex. hos de finskspråkiga eleverna som i skolan i ett svenskt språkbad använder sitt andraspråk svenska som medel för att lära sig såväl det nya språket som ämnesinnehållet och de andra skolrelaterade färdigheterna.[1]

Båda de ovannämnda elevgruppernas erfarenheter av två olika språksystem präglar deras tidiga skrivutveckling. Att bemästra kopplingen mellan ljud och bokstav i de bägge språken, det korrekta uttalet av språkljuden (och i synnerhet de ljud som saknas helt i det andra språket) samt att lära sig de mönster och principer som det skrivna språket följer i respektive språk tar också något mera tid än om eleven utgår och arbetar enbart på och med ett språk. För en lärare är det därför inte alltid lätt att tolka den tvåspråkiga elevens skrivutveckling, att identifiera svårigheterna och att avgöra behovet av extra stödinsatser.

Det material som används i skolorna både i allmänundervisningen och inom specialundervisningen utgår dock oftast ifrån enspråkiga elevers behov. Enligt vår erfarenhet och våra kontakter med lärare både i de finlandssvenska skolorna och i språkbadsskolorna finns det ett klart behov av sådant undervisnings- och testmaterial som beaktar elevernas tvåspråkiga bakgrund och som granskar skrivutvecklingen utifrån ett tvåspråkigt perspektiv. Med tanke på detta behov har vi utvecklat materialpaketet Framsteg som förhoppningsvis kan hjälpa lärare både att förstå bättre de tvåspråkiga elevernas behov och att bygga vidare på det eleverna redan kan om sina två språk. Vidare hoppas vi att materialet kan fungera som ett första steg vid skiljandet mellan de s.k. naturliga svårigheter som tvåspråkiga elever ofta visar i början och de mera specifika svårigheter med skrivning. Tidig identifiering och stöd i förebyggande syfte kan vara avgörande i elevens fortsatta skrivutveckling.

[1] I jämförelse med de tvåspråkiga eleverna i den svenska skolan som ofta har kommit i kontakt med sina två språk i en tidig ålder handlar det här om successiv tvåspråkighet.