![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Bakgrund Beskrivning av materialet När kan proven genomföras Praktiska anvisningar Prov 1 - Ljudanalys Prov 2 - Auditiv diskriminering Prov 3 - Ortografi och morfologi |
IntroduktionMaterialet består av tre diagnostiska skrivprov som kartlägger elevernas framsteg i skrivinlärningen. Proven kan användas fristående beroende på behovet och på den typ av färdighet som läraren vill kartlägga hos sina elever. De tre delproven kompletterar dock varandra och kan användas successivt för en helhetsbild av elevens utvecklingsgång. Materialet följer kronologiskt elevernas naturliga inlärningsgång i skrivning. De tre proven fokuserar således på olika aspekter som i olika skeden av skrivinlärningen utgör en viss utmaning för den unga skribenten. Materialet hjälper läraren att kartlägga i vilket skede den enskilda eleven befinner sig i sin skrivutveckling. Klassens resultat som helhet är också riktgivande och hjälper läraren att planera sin fortsatta undervisning. Med materialet vill vi också hjälpa läraren att beakta de naturligt förekommande språkberoende svårigheterna[1] hos de tvåspråkiga och att ge information om hur dessa drag kan skiljas från de icke-språkberoende svårigheter som kännetecknar elever med svårigheter i skrivning. Materialet har vidare kompletterats med råd och handledning för lärarna som hjälper henne att arbeta vidare. [1] Dvs. svårigheter som beror på interferens. |
|