TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi

Beskrivning av materialet

Den första delen i materialet tar fasta på det mest elementära i skrivutvecklingen, dvs. barnets förmåga att identifiera språkljud i ord och att återge dessa i form av bokstäver i ljudenligt stavade ord. Denna förmåga är en grundförutsättning för skrivning oberoende av om det handlar om en enspråkig eller en flerspråkig elev. Provet innehåller också en del ord med för svenskan typiska (och för finskan mera ovanliga) konsonantförbindelser som kan utgöra en extra utmaning för de tvåspråkiga.

I den andra delen kontrolleras elevernas förmåga att auditivt särskilja ljud. Ljud som fokuseras vållar problem i synnerhet för elever med brister i den auditiva diskrimineringsförmågan (som kan bidra till mera specifika skrivsvårigheter). I det tidiga stadiet är de dock ofta svåra även för elever med stark finsk bakgrund.

Den tredje delen innehåller slutligen ord som kräver kunskap om svenskans ortografiska konventioner och morfologiska strukturer. Denna typ av kunskap utvecklas vanligtvis något senare i takt med att kontakten med det skrivna språket ökar. Provet innehåller således delar som tar tid att utveckla även för de enspråkigt svenskspråkiga eleverna. För de tvåspråkiga eleverna utgör detta delprov vissa specifika utmaningar i och med att reglerna för finskan och svenskan inte direkt är överförbara. Detta gäller bl.a. markeringen av lång och kort vokal.