TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Prov 2 – Auditiv diskriminering

I detta delprov fästs speciell uppmärksamhet vid elevernas förmåga att särskilja ljud auditivt. När t.ex. språkbadseleverna inleder sitt språkbad (ofta vid 5 års ålder) har de redan hunnit utveckla ett fonologiskt system på sitt förstaspråk finska. Detta system tillämpas i början av språkbadet även vid analyserandet av andraspråket svenska. Ett exempel på detta är finska språkbadselevers tendens att vid uttal av svenskan ersätta det för finskan främmande u-ljudet med ett närliggande y-ljud. Detta syns även i den tidiga skriftliga produktionen.

Växlingarna mellan närliggande ljud (t.ex. tonande och tonlösa konsonantljud) beror dock inte alltid på interferens (förstaspråkets påverkan) utan kan vara tecken på försämrad auditiv diskrimineringsförmåga och en mera specifik skrivsvårighet. Eftersom de för de finska eleverna typiska förväxlingsfelen i stora drag är desamma som de som i allmänhet anses känneteckna elever med specifika skrivsvårigheter är det ofta svårt att avgöra om det handlar om en skribent med mera specifika svårigheter eller en elev som ännu inte fått tillräcklig träning i att använda och skriva på sitt andraspråk (se vidare Bergström 2002). Med vårt material vill vi därför ge riktgivande information om hur språkbadseleverna i slutet av åk 1 i allmänhet klarar av att skilja de för finskspråkiga mera främmande ljuden från de mera bekanta närliggande ljuden. Får eleven i detta delprov ett resultat som betydligt avviker från våra genomsnittliga resultat kan det vara orsak att utreda de bakomliggande orsakerna till svårigheterna närmare.

I ett diktamenstest av detta slag stöder sig eleverna framför allt på den modell som produceras av testledaren/läraren (medan eleverna i t.ex. fri skrivning i större grad utgår ifrån sitt ofta ännu osäkra uttal av svenskan). Provet ger därför framför allt en bild av elevernas förmåga att höra skillnaden mellan ljuden, även om eleverna givetvis kan utnyttja även många andra strategier i sin skrivning. Provet utgör därför endast ett första steg vid bedömningen av enskilda elevers stödbehov.

I vårt prov ingår sammanlagt 18 ljudenligt stavade ord som innehåller några av de för finskspråkiga eleverna mera främmande språkljuden. Varje ljudpar (b-p, g-k, d-t, v-f, u-y, y-u) representeras av tre för barn bekanta ord.

Vid analysen av detta prov kan även andra avvikelser beaktas. I sammanställningsblanketten finns därför plats för iakttagelser gällande utelämningar, tillägg, omkastningar, spegelvändningar, utelämnde prickar osv. Sådana fel förekommer ofta en längre tid hos elever med läs- och skrivsvårigheter och de förekommer vanligen oberoende av på vilket språk den tvåspråkiga eleven skriver även om språkets ortografi i viss mån påverkar i vilken utsträckning sådana fel uppstår. Även elevens sätt att markera lång och kort vokal kan analyseras i detta delprov.

Lärarblankett (pdf)

Elevblankett (pdf)

Sammanställningsblankett (Excel)

Instruktioner till sammanställningsblanketten

Jämförelsematerialet

Språkbadselevernas resultat

Träningstips