TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Prov 3 – ortografi och morfologi

Prov 3 tar fasta på elevernas medvetenhet och kännedom om svenskans ortografiska konventioner. I jämförelse med de två första proven förutsätter detta prov en längre hunnen skrivutveckling där skrivandet inte enbart grundar sig på en fonologisk analys av det talade språket. Ortografisk kunskap förutsätts bl.a. i samband med vokalljud som har samma uttal men olika motsvarigheter i skrift. Att utveckla denna typ av kunskap tar tid och det är därför i början svårt även för de enspråkigt svenskspråkiga eleverna att avgöra om t.ex. ordet läser stavas läser, lesär eller leser eller om ordet heter skrivs heter, hetär eller häter.

Den konventionella skrivförmågan utvecklas i takt med att eleverna genom sin kontakt med skriftspråket får språkets stavningsmönster visualiserat. Har eleven uppnått detta stadium analyserar han t.ex. inte längre ändelserna i språkljud utan återger dem som helheter.

Lärarblankett (pdf)

Elevblankett (pdf)

Sammanställningsblankett (Excel)

Instruktioner till sammanställningsblanketten

Jämförelsematerialet

Språkbadselevernas resultat

Träningstips