Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback
|
Instruktioner till sammanställningsblanketten
För att du skall få tillgång till alla egenskaper excel har lönar det sig att först spara blanketten i din egen dator. Du kan samla
resultaten i en mapp och på så sätt följa med elevens skrivutveckling från åk 1 till åk 2 och också jämföra olika klassers resultat med
varandra. Du kan fylla i blanketten elektroniskt och programmet räknar automatiskt värden längst ner på blanketten. Där hittar du
också språkbadselevers genomsnittliga värden (för en närmare beskrivning av jämförelsegrupperna se jämförelsematerialet).
Obs! Rör inte de färgade rutorna. Excel fyller värden automatiskt i dessa rutor.
Förklaringar till kolumnerna
Ortografi och morfologi
å blir o | t.ex. måla blir mola |
o blir å | t.ex. kommer blir kåmmer |
o blir u | t.ex. stor blir stur |
ä blir e | t.ex. kväll blir kvell |
j blir i(j) | t.ex. mjölk blir miölk, pojke blir poike |
j:g | j-ljudet stavas felaktigt (t.ex. göra blir jöra) |
ng | ng-ljudet i t.ex. ordet vingar är felstavat vigar. |
ck | ck stavas kk (t.ex. ordet sockor blir sokkor) |
-er | ändelsen –er stavas felaktigt (t.ex. kommer blir kommär) |
-or | t.ex. sockor skrivs sockår |
Lång och kort vokal
Två vok | Eleven har markerat lång vokal med två vokalgrafem (t.ex. stor blir stoor). |
- 1 kons | Eleven har enkeltecknat konsonanten efter kort vokal (t.ex. kommer blir komer) |
+ 1 kons | Eleven dubbeltecknar någon av konsonanterna i ord där kort vokal följs av två olika konsonanter (t.ex. pojke blir pojkke, rosor blir rossor). |
Övrigt
Förväxling | Eleven har förväxlat två närliggande ljud (t.ex. kommer blir gommer). |
Utelämn. | Eleven utelämnar något ljud/någon bokstav i ordet (t.ex. läser blir läsr eller stor blir tor) |
Tillägg | Eleven tillägger ett extra ljud/en extra bokstav i ordet (t.ex. skolor blir skiolor). Obs! Tillägget har inte någon koppling till felaktig markering av lång och kort vokal. |
Omkast. | Två bokstäver stavas i omvänd ordning (pojke blir pokje) |
Spegelv. | Eleven spegelvänder någon bokstav i ordet. |
Prick | Eleven utelämnar ä/ö-prickar, å-ringar eller t-streck |
Fel bokst. | T.ex. stå blir stu. |
Ostrukt. ord | Elevens produktion innehåller flera olika feltyper som gör det svårt att avgöra vilket ord eleven skrivit |
Tillbaka
|