TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Prov 1 - Ljudanalys

Denna första del i materialet tar fasta på elevernas förmåga att analysera ord i språkljud och omkoda dessa ljud till korresponderande bokstav. För att elevens produktion skall tolkas som korrekt förutsätts dessutom att de i orden inkluderade bokstäverna placeras i rätt ordning.

I testet ingår enstaviga, tvåstaviga och tre/flerstaviga ord samt ord med en konsonantkombination i början. Med den växande ordlängden och konsonantförbindelsen blir orden stegvis svårare och provet kan på så sätt ge viktig information om det skede där eleven befinner sig i sin tidiga skrivutveckling. För att komma åt elevernas grundläggande förmåga att uppmärksamma och identifiera ljuden i ord och att koppla dem till tecken har enbart ljudenligt stavade ord tagits med i detta delprov.

Speciellt med tanke på de tvåspråkiga eleverna anser vi det också vara viktigt att det i provet ingår högfrekventa ord som barnen i denna ålder sannolikt känner till och som de har kommit i kontakt med på svenska. Huruvida orden är bekanta för barnen påverkar elevernas möjligheter att analysera och återge dem i skrift.

Vid valet av ord har också speciell uppmärksamhet riktats mot att de testade orden inte innehåller ljud med många olika motsvarigheter i skrift eller andra element som skulle kräva en mera utvecklad medvetenhet om svenskans ortografiska konventioner. Sådana aspekter uppmärksammas i stället i materialets andra delprov.

Lärarblankett (pdf)

Elevblankett (pdf)

Sammanställningsblankett (Excel)

Instruktioner till sammanställningsblanketten

Jämförelsematerialet

Språkbadselevernas resultat

Träningstips