TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Träningstips

Prov 1 har som avsikt att visa hur långt den enskilda eleven har kommit i sin skrivutveckling. Att klara av att skriva korta ljudenliga ord men att bli osäker när antalet ljud ökar är helt normalt i åk 1. Det kan ändå vara bra att uppmärksamma elever som gör speciellt mycket fel och visar tecken på en jämförelsevis sen skrivutveckling.

Ett sämre resultat kan också tyda på svag bokstavskännedom eller svagt arbetsminne. Bristerna i arbetsminnet verkar vara centrerade till förmågan att i minnet kvarhålla språkljud (Arnqvist 1993). För en vuxen rör det sig om 15-20 sekunder och för ett barn något mindre. För en person med läs- och skrivsvårigheter är arbetsminnet ofta ännu kortare (Holopainen 1999).

För svenskan typiska konsonantklasar bör tränas speciellt eftersom de är både svåra att uttala och uppfatta för en språkbadselev eller en elev med starkt inflytande från finskan. Detta kan göras t.ex. genom att

satsa mycket på bokstavskännedom så att en överinlärning sker.

  • både visuellt och auditivt
  • minnesregler t har tår, f flyger, p plaskar
  • spel, datorprogram
  • bokstavsdiktamen

träna arbetsminnet

  • segmentera; memorera stavelse för stavelse (dvs. mindre delar)
  • skapa kom ihåg- regler
  • olika lekar och spel (kimslek, minnesspel)
  • dataprogram som tränar arbetsminnet

satsa mycket på den fonologiska medvetenheten

  • bygg upp din undervisning systematiskt
  • bokstav-ljudkoppling
  • laborera med ljud och korta ord (enstaviga, tvåstaviga)
  • segmentera
  • rimma
  • nonsensord

göra besvärliga konsonantklasar till matriser (se de som ordbilder)

samla högfrekventa ord med konsonantklasar till en ordlista

Andra feltyper kan undvikas med följande träningsformer:

Utelämningar

  • laborera med ljud (klossar, stavar)
  • segmentera (lär eleven att klara av en stavelse i taget)
  • korsord (en ruta för en bokstav)

Omkastningar

  • träna att höra vilket ljud hörs i början, i mitten och i slutet
  • segmentera (lär eleven att klara av en stavelse i taget)
  • korsord

Spegelvändningar

  • plancher b/d, med bild (t.ex. mamma B och baby b)
  • ramsor
  • bygga bokstäver m h a kroppen, lego osv.

Tillabaka