![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Bakgrund Beskrivning av materialet När kan proven genomföras Praktiska anvisningar Prov 1 - Ljudanalys Prov 2 - Auditiv diskriminering Prov 3 - Ortografi och morfologi Feedback |
TräningstipsProv 1 har som avsikt att visa hur långt den enskilda eleven har kommit i sin skrivutveckling. Att klara av att skriva korta ljudenliga ord men att bli osäker när antalet ljud ökar är helt normalt i åk 1. Det kan ändå vara bra att uppmärksamma elever som gör speciellt mycket fel och visar tecken på en jämförelsevis sen skrivutveckling. Ett sämre resultat kan också tyda på svag bokstavskännedom eller svagt arbetsminne. Bristerna i arbetsminnet verkar vara centrerade till förmågan att i minnet kvarhålla språkljud (Arnqvist 1993). För en vuxen rör det sig om 15-20 sekunder och för ett barn något mindre. För en person med läs- och skrivsvårigheter är arbetsminnet ofta ännu kortare (Holopainen 1999). För svenskan typiska konsonantklasar bör tränas speciellt eftersom de är både svåra att uttala och uppfatta för en språkbadselev eller en elev med starkt inflytande från finskan. Detta kan göras t.ex. genom att satsa mycket på bokstavskännedom så att en överinlärning sker.
träna arbetsminnet
satsa mycket på den fonologiska medvetenheten
göra besvärliga konsonantklasar till matriser (se de som ordbilder) samla högfrekventa ord med konsonantklasar till en ordlista Andra feltyper kan undvikas med följande träningsformer:Utelämningar
Omkastningar
Spegelvändningar
|
|