![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Bakgrund Beskrivning av materialet När kan proven genomföras Praktiska anvisningar Prov 1 - Ljudanalys Prov 2 - Auditiv diskriminering Prov 3 - Ortografi och morfologi Feedback |
Språkbadselevernas resultatEn-, två- och trestaviga ordEnligt förväntningarna ökar felen i fråga om ljudanalys i materialet med stigande svårighetsgrad. I åk 1 klarar eleverna i vårt material i stort sett av de enstaviga orden medan trestaviga ord stavas betydligt oftare fel. Närmast alla testade elever har dock lämnat det stadium i sin skrivutveckling där endast den första bokstaven eller konsonanterna återges. Ord med en konsonantkombinationOrd med två konsonanter i början klarar eleverna oftare av än ord med tre konsonanter i början. Av samtliga 15 ord som ingår i provet stavar språkbadseleverna i vårt material i genomsnitt 1,44 ord fel i slutet av åk 1[1]. Vidare tyder våra resultat på att det är utelämningar som dominerar bland orsakerna till felskrivningarna.Utelämningar och omkastningar förekommer i synnerhet i ord med en längre konsonantkombination i början hos de längre hunna skribenterna medan elever som inte kommit lika långt i sin skrivutveckling utelämnar bokstäver även i enklare ord. Lång och kort vokalI det inledande skedet av skrivutvecklingen är det mycket vanligt för de finskspråkiga eleverna (eller för de tvåspråkiga elever som har stark finsk bakgrund) att markera lång vokal med två bokstäver. I vårt material förekommer detta 1,44 gånger per elev. Detta kan antingen bero på ljudenlig stavning eller på att eleven tillämpar finskans grafofonemiska system. [1] Felaktig markering av lång och kort vokal har inte påverkat resultatet i ljudanalysdelen (att ordet mat stavats maat har m a o inte gett felpoäng för att alla ljuden finns med i rätt ordning) |
|