TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Språkbadselevernas resultat

En-, två- och trestaviga ord

Enligt förväntningarna ökar felen i fråga om ljudanalys i materialet med stigande svårighetsgrad. I åk 1 klarar eleverna i vårt material i stort sett av de enstaviga orden medan trestaviga ord stavas betydligt oftare fel. Närmast alla testade elever har dock lämnat det stadium i sin skrivutveckling där endast den första bokstaven eller konsonanterna återges.

Ord med en konsonantkombination

Ord med två konsonanter i början klarar eleverna oftare av än ord med tre konsonanter i början. Av samtliga 15 ord som ingår i provet stavar språkbadseleverna i vårt material i genomsnitt 1,44 ord fel i slutet av åk 1[1]. Vidare tyder våra resultat på att det är utelämningar som dominerar bland orsakerna till felskrivningarna.Utelämningar och omkastningar förekommer i synnerhet i ord med en längre konsonantkombination i början hos de längre hunna skribenterna medan elever som inte kommit lika långt i sin skrivutveckling utelämnar bokstäver även i enklare ord.

Lång och kort vokal

I det inledande skedet av skrivutvecklingen är det mycket vanligt för de finskspråkiga eleverna (eller för de tvåspråkiga elever som har stark finsk bakgrund) att markera lång vokal med två bokstäver. I vårt material förekommer detta 1,44 gånger per elev. Detta kan antingen bero på ljudenlig stavning eller på att eleven tillämpar finskans grafofonemiska system.

[1] Felaktig markering av lång och kort vokal har inte påverkat resultatet i ljudanalysdelen (att ordet mat stavats maat har m a o inte gett felpoäng för att alla ljuden finns med i rätt ordning)

Tillabaka