TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Instruktioner till sammanställningsblanketten

För att du skall få tillgång till alla egenskaper excel har lönar det sig att först spara blanketten  i din egen dator. Du kan samla resultaten i en mapp och på så sätt följa med elevens skrivutveckling från åk 1 till åk 2 och också jämföra olika klassers resultat med varandra. Du kan fylla i blanketten elektroniskt och programmet räknar automatiskt värden längst ner på blanketten. Där hittar du också språkbadselevers genomsnittliga värden (för en närmare beskrivning av jämförelsegrupperna se jämförelsematerialet).

Obs! Rör inte de färgade rutorna. Excel fyller värden automatiskt i dessa rutor.

Förklaringar till kolumnerna

Ljudanalys

1-stav, 2-stav, Flerstav.

Här antecknas antalet felstavade (enstaviga, tvåstaviga osv.) ord.
Eleven förväntas identifiera alla ljud som ingår i ordet och återge bokstäverna i rätt ordning. Fel antecknas ifall bokstäver saknas, extra ljud/bokstäver kommit till eller ifall ljud återgetts i felaktig ordning.

Eleven kan få högst en felpoäng/ord. Vilken typ av fel eleven gjort antecknas i de i sammanställningsblanketten efterföljande kolumnerna (t. ex. utel. eller omk.). Notera att felaktig markering av lång och kort vokal inte ger felpoäng här men noteras i en skild kolumn i blanketten.

2 kons., 3 kons.

Fel antecknas här ifall eleven felaktigt har markerat konsonantkombinationen i ord med två konsonanter i början (2 kons.) eller i ord med tre konsonanter i början (3 kons.) (t.ex. om en konsonant fallit bort eller om konsonanterna stavats i fel ordning och t.ex. ordet strida blivit stida eller srtida). Även feltypen noteras/antecknas i de i sammanställningsblanketten efterföljande kolumnerna (t.ex. utel. eller omk.).

Om eleven stavat slutet av ordet felaktigt får han ingen felpoäng här men felet antecknas i blanketten i en lämplig kolumn (t.ex. om ordet sprida skrivs spriida markeras felet i kolumnen Två vok.)

Utel.

Eleven utelämnar något ljud/någon bokstav i ordet (t.ex. skriva blir skrva eller skiva)

Till.

Eleven tillägger ett extra ljud/en extra bokstav i ordet (t.ex. paket blir pahket).
Tillägget inkluderar inte felaktig markering av lång och kort vokal (se nedan).

Omk.

Två bokstäver stavas i omvänd ordning (skriva blir skirva).

Fel bokst.

T.ex. planet blir planer.

Fel ord

Eleven skriver något annat ord än det av läraren upprepade ordet (t.ex. mat blir bil).

Ord saknas

Eleven har ej skrivit ordet

Ostrukt. ord

Elevens produktion innehåller flera olika feltyper som gör det svårt att avgöra vilket ord eleven skrivit

Lång och kort vokal

Två vok.

Eleven har markerat lång vokal med två vokalgrafem (t.ex. mat blir maat)

+ 1 kons.

Eleven dubbeltecknar konsonanten efter lång vokal (t.ex. rita blir ritta)

Övrigt

Förväxling

Ordet som eleven stavat innehåller en förväxling av bokstäver som står för närliggande ljud eller av visuellt närliggande bokstäver (t.ex. spöke blir sböke)

ä-e

Bokstaven ä stavas med e (t.ex. lärare blir lerare)

Speg.

Eleven spegelvänder någon bokstav i ordet.

Prick

Eleven utelämnar ä/ö-prickar, å-ringar eller t-streck.

Tillabaka