TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Instruktioner till sammanställningsblanketten

För att du skall få tillgång till alla egenskaper excel har lönar det sig att först spara blanketten  i din egen dator. Du kan samla resultaten i en mapp och på så sätt följa med elevens skrivutveckling från åk 1 till åk 2 och också jämföra olika klassers resultat med varandra. Du kan fylla i blanketten elektroniskt och programmet räknar automatiskt värden längst ner på blanketten. Där hittar du också språkbadselevers genomsnittliga värden (för en närmare beskrivning av jämförelsegrupperna se jämförelsematerialet).

Obs! Rör inte de färgade rutorna. Excel fyller värden automatiskt i dessa rutor.

Förklaringar till kolumnerna

Auditiv diskriminering

b blir p

Eleven har skrivit t.ex. pra i stället för bra.

g blir k

T.ex. glas blir klas

d blir t

T.ex. drömma blir trömma

f blir v

T.ex. film blir vilm

u blir y

T.ex. hus blir hys

y blir u

T.ex. tyst blir tust

Lång och kort vokal

Två vok.

Eleven har markerat lång vokal med två vokal grafem (t.ex. hus blir huus)

- 1 kons.

Eleven har enkeltecknat konsonanten efter kort vokal (t.ex. gammal blir gamal)

+ 1 kons

Eleven dubbeltecknar någon av konsonanterna i ord där kort vokal följs av två olika konsonanter (t.ex. dansa blir danssa)

Övrigt

Utelämn.

Eleven utelämnar något ljud/någon bokstav i ordet (t.ex. dansa blir dasa).

Tillägg

Eleven tillägger ett extra ljud/en extra bokstav i ordet (t.ex. paket blir pahket). Tillägget beror inte på felaktig markering av lång och kort vokal (se nedan).

Omkast.

Två bokstäver stavas i omvänd ordning (skriva blir skirva)

Spegelv.

Eleven spegelvänder någon bokstav i ordet.

Prick

Eleven utelämnar ä/ö-prickar, å-ringar eller t-streck.

Fel bokst.

T.ex. hus blir hös.

u blir o

T.ex. hus blir hos (kan bero på att finskans u och svenskans o har samma uttal).

Ostrukt. ord

Elevens produktion innehåller flera olika feltyper som gör det svårt att avgöra vilket ord eleven skrivit (t.ex. drömma blir djurma, gammal blir dmal)

Fel/sakn. ord

Eleven skriver något annat ord än det av läraren upprepade ordet (t.ex. mat blir bil) eller sedan saknas ordet helt.

Tillbaka