![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Bakgrund Beskrivning av materialet När kan proven genomföras Praktiska anvisningar Prov 1 - Ljudanalys Prov 2 - Auditiv diskriminering Prov 3 - Ortografi och morfologi Feedback |
Språkbadselevernas resultatResultaten tyder på att det i slutet av åk 1 klart är förväxlingarna av u och y som dominerar. Sådana fel förekommer hos många elever och problemet kan anses vara en naturlig följd av elevernas finska bakgrund. Däremot förekommer andra typer av förväxlingar endast i en liten utsträckning i slutet av åk 1. Orsaken till detta kan vara att eleverna redan under det första skolåret hunnit befästa sig det svenska ljudsystemet. En annan möjlig förklaring kan vara att de testade orden är bekanta som ordbilder och därmed automatiserade medan eventuell osäkerhet kan förekomma i mera obekanta ord. Växlingar mellan tonande och tonlösa konsonantljud (t.ex. b och p) förekommer i vårt material enbart hos några enstaka elever. Sådana förväxlingar kan tyda på vissa auditiva svårigheter. Viktigt vore därför att kontrollera närmare huruvida problemet hos dessa elever hänger ihop med bristen på kontakter med svenskan eller andra orsaker. Som förväntat uppvisar eleverna i slutet av åk 1 osäkerhet i markering av svenskans långa och korta vokal. Av de två konsonanter som följer en kort vokal faller en ofta bort (t.ex. skulle blir skule). Såsom i del 1 stavas lång vokal ofta med två vokalgrafem. |
|