TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Bakgrund
Beskrivning av materialet
När kan proven genomföras
Praktiska anvisningar
Prov 1 - Ljudanalys
Prov 2 - Auditiv diskriminering
Prov 3 - Ortografi och morfologi
Feedback

Träningstips

Språkljudens språkliga funktioner och de regler enligt vilka ljuden används i språket skiljer sig åt från ett språk till ett annat. Finskspråkiga barn i svenskt språkbad eller tvåspråkiga barn bör därför få specifik träning i det svenska fonemsystemet både när det gäller uttalet (förmåga att producera språkljud) och att uppfatta och göra skillnad mellan olika språkljud (auditiv diskriminering). Träningen har som avsikt att minska på förväxlingsfel såväl i tal- som i skrift. Svårigheten att skilja på näraliggande ljud kan också vara ett tecken på att eleven har läs- och skrivsvårigheter. Samma typ av träning gynnar naturligtvis också dessa elever.

Ljud som lätt förväxlas är:
u och y
y och u
b och p
g och k
d och t
f och v

Ge eleverna rikligt med möjligheter att lyssna på rätt uttal genom att prata och läsa högt. Låt eleven säga efter enskilda ord, sångtexter och ramsor. Gör samtidigt texten synlig och uppmärksamma eleverna om det svenska fonemsystemet.

Uppmärksamma eleven om hur bokstaven låter (på svenska) och var den produceras (t.ex. k i munnen och g i halsen)

Träna att skilja på näraliggande ljud, både att uppfatta och att uttala, med hjälp av

  • matriser, gärna med bild
    • (bil – pil)
    • (nu – ny)
  • diktamen
  • lekar och spel där eleverna skall agera olika beroende på om de hör t ex ett f eller g i ordet.
  • lotto, bingo, ett skepp kommer lastat
  • nonsensord dvs. träna att skriva ord utan språkligt innehåll men som följer det svenska fonemsystemet
  • hemligt ljud-språk (uttalsträning)
  • datorprogram

Tillbaka