Etusivu
>
steinerpedagogiikka
>
Steinerpedagogisia opetus- ja kasvatusmetodeja
>
taiteellinen kasvatus
>
Taideaineet
>
muotopiirustus
|
Edellinen
Seuraava
|
|
|
|
muotopiirustus
Rudolf
Steinerin kehittämä steinerkoulussa käytettävä pedagogis- taiteellinen
kasvatuskeino, jossa oppilaat piirtävät käsivaraisesti vahaliiduilla aluksi yksinkertaisia,
mutta
lopulta yhä monimutkaisempia geometrisia muotoja
Luokanopettaja
opettaa muotopiirustusta 1.5. luokilla jakso- opetuksena tai
viikoittain koko kouluvuoden. Tämän jälkeen muotopiirustus vaihtuu geometriaksi.
Muotopiiruksen tarkoitus on edesauttaa oppilaan tietoisuuden
kehittymistä. Alussa
muotopiirustuksen avulla pyritään kehittämään silmän ja käden koordinointia
ja
silmän kykyä hahmottaa ja erotella eri muotoja. Myöhemmin muotopiirustus kehittää
oppilaan kykyä abstrahoivaan ajatteluun
piirrettäessä symmetrisiä ja ristiinmeneviä
ornamenttikuvioita, peilauksia, solmuja ja muodonmuutoksia.
Steinerpedagogiikan mukaan oppilasta voidaan tervehdyttää
ja valmistaa henkisesti
nykyajan vaativiin haasteisiin eurytmian ja muotopiirustuksen avulla.
|
|
|
|