|      
   Etusivu 
   >
   steinerpedagogiikka 
   >
   Steinerpedagogisia opetus- ja kasvatusmetodeja 
   >
   taiteellinen kasvatus 
   >
   Taideaineet 
   >
   muotopiirustus
   | 
  
    
          
        Edellinen
    
  
    
        
        Seuraava  
    
   | 
  
   | 
  | 
    
   | 
  
   | 
  
    
     
muotopiirustus 
Rudolf 
Steinerin kehittämä steinerkoulussa  käytettävä pedagogis- taiteellinen  
kasvatuskeino, jossa oppilaat piirtävät käsivaraisesti vahaliiduilla aluksi yksinkertaisia, 
mutta 
lopulta yhä monimutkaisempia geometrisia muotoja 
Luokanopettaja  
opettaa muotopiirustusta 1.5. luokilla jakso- opetuksena  tai 
viikoittain koko kouluvuoden. Tämän jälkeen muotopiirustus vaihtuu geometriaksi.  
 
Muotopiiruksen tarkoitus on edesauttaa oppilaan tietoisuuden 
kehittymistä. Alussa 
muotopiirustuksen avulla pyritään kehittämään silmän ja käden koordinointia 
ja 
silmän kykyä hahmottaa ja erotella eri muotoja. Myöhemmin muotopiirustus kehittää 
oppilaan kykyä abstrahoivaan ajatteluun  
piirrettäessä symmetrisiä ja ristiinmeneviä 
ornamenttikuvioita, peilauksia, solmuja ja muodonmuutoksia.  
 
Steinerpedagogiikan mukaan oppilasta voidaan tervehdyttää 
ja valmistaa henkisesti 
nykyajan vaativiin haasteisiin eurytmian  ja muotopiirustuksen avulla. 
 
 
   | 
  
   | 
  | 
    
   | 
  
   |