TILL SPRÅKBADSMATERIAL | |||||
Till startsidan Introduktion Förord Inledning Uppföljning Primärfunktioner -Ankomst och avsked -Måltider -Övergångar -Vila Sekundärfunktioner -Första temaveckan -Andra temaveckan Material Bilagor Källor Feedback Printbar version ![]() |
FörordÅr 2006 deltog 30 språkbadslärare i daghem och skola i fortbildningshelheten ”Språkutvecklande undervisning i språkbad – verktyg för läraren i svenskt språkbad” arrangerat av Levón-institutet vid Vasa universitet och finansierat av utbildningsstyrelsen. Inom ramen för denna fortbildning introducerade språkbadslärare Benita Nordgren lärarna till materialet ”Att hålla kniven vass”. Utgående från materialet Att hålla kniven vass, teorikunskap om språkutveckling, tvåspråkighet och språkbad samt praktisk erfarenhet av språkbadsundervisning, planerade en grupp språkbadspedagoger under ledning av språkbadsforskare Karita Mård-Miettinen ett omfattande deltema Synen inom temahelheten Sinnen. Deltemat Synen vidareutvecklades av språkbadspedagog Tina Ikäheimo som under hösten 2008 piloterade temat i sin språkbadsgrupp i daghemmet Nuotti, Helsingfors. Efter det har Tina Ikäheimo, tillsammans med Karita Mård-Miettinen och språkbadskoordinator Annika Hiitola arbetat vidare med materialet så att det nu fungerar som ett exempel för planering och genomförande av ett språkutvecklande tema på daghemsnivå i språkbad. Materialpaketet Synen har gjorts i samarbete med språkbadsexpertis vid Vasa universitet och har gjorts tillgänglig på nätet med hjälp av medel av Folkhälsans språkbadsombud.
|