TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Förord
Inledning
Uppföljning
Primärfunktioner
-Ankomst och avsked
-Måltider
-Övergångar
-Vila
Sekundärfunktioner
-Första temaveckan
-Andra temaveckan
Material
Bilagor
Källor
Feedback
Printbar version

 

Sekundärfunktioner: Temapaketet dag för dag

Sekundärfunktionerna presenteras nedan dag för dag.

Första temaveckan

************************************************************************************

Dag 1 (måndag)

Placera temarelaterade böcker i en boklåda eller på ett bokbord och låt lådan eller bordet vara tillgängligt under hela temat.

a. Samling

1) Inledning

Temat inleds i en samling. Börja samlingen med att fråga:

”Hur vet ni att jag är här?”

Barnen blir antagligen nyfikna och förvånade över den oväntade frågan. De svarar kanske att ”Du är ju här!” och då spinner du vidare på det och frågar att ”Men hur vet ni det?”. Barnen kommer så småningom fram till att ”Vi ser att du är här.”. Ställ då frågan ”Om ni inte skulle se mig, så skulle ni då kunna veta att jag är här?”. På den frågan svarar barnen att de hör rösten, känner doften av parfymen som du brukar använda osv. Konstatera att de olika sätt som gör att man märker saker och ting i sin omgivning, att man ser, hör, luktar, känner, kallas SINNEN.

2) Tankekarta

Rita ett stort ansikte på ett stort papper eller på tavlan. I ansiktet ritar du ögon, näsa, mun och öron. Som rubrik skriver du SINNEN. Använd versaler eller gemener. I exemplen har vi använt versaler. Dra ett streck från ögonen och rita en cirkel i ändan av strecket. Dra sedan ett likadant streck för öronen, näsan, munnen och huden (kinden).

Diskutera sinnena med barnen:

P: ”Vad använder man/du ögat till?”
B: ”Man/Jag ser/tittar med ögat."

P: ”Vad använder man/du örat till?”
B: ”Man/Jag hör/lyssnar med örat.”

Tillägg nya ord på svenska i samma takt som barnen kommer på dem och föreslår dem. Om barnet säger ordet på finska, översätt det till svenska.

Skriv i cirklarna SYN-SINNE(T), HÖRSEL-SINNE(T), LUKT-SINNE(T), SMAK-SINNE(T) OCH KÄNSEL-SINNE(T). Orden är delade itu dels för att andra delen är identisk i alla ord, och dels för att inte ordet ska bli alltför långt.

Figuren ser nu ut ungefär så här:

figur 1

Stanna vid synen och poängtera att vi nu kommer att fokusera på synsinnet. Berätta att vi går igenom alla sinnen i sinom tid. Diskutera runt temat, ta reda på vad barnen vet och vad de har för erfarenheter om synsinnet. Barnen berättar spontant om vad de har sett och hört osv. Eventuellt tar något barn upp det faktum att alla inte kan se, att det finns glasögon osv.

3) Temasång
Två små ögon
Två små ögon, två små ögon har båd’ du och jag.
Med dem kan man titta, saker lätt man hitta.
Två små ögon, två små ögon har båd’ du och jag.

Melodi: Gubben Noak.

4) Berätta för barnen om temauppgifterna. Barnen kan göra dem när som helst under veckan, men på fredag ska alla uppgifter (utom syarbetet) vara gjorda.

5) Temaramsa: Maskarna har inga ögon (se nedan)

b. Temauppgifter för vecka 1

Alla ögonrelaterade uppgifter har en ögon-symbol och ett nummer (1–8) uppe i papprets ena hörn (uppgifterna 5 och 10 är spel och har inget papper). Barnen får göra temauppgifterna när som helst under veckan, t.ex. under den fria leken eller på morgonen före morgonmålet. Varje barn kryssar av de uppgifter han gjort på en gemensam uppgiftskontroll (Bilaga 3.doc).

Uppgift 1. Sy våffeltyg enligt modell. Sy själv modeller som lämpar sig för barnen i din grupp.

Uppgift 2. Rita ditt ansikte. Rita ögonen och färglägg dem. Rita ögonbryn och ögonfransar.

Material:
Tomt papper
Pennor
Ev. kopieringsunderlag med ögon att färglägga

Uppgift 3. Diagram över ögonfärger (Bilaga 4.doc)

Gör ett diagram över ögonfärger: Vilka kompisar i förskolegruppen (eller i andra grupper) har blåa, bruna, gråa eller gröna ögon. Pappret är indelat i fyra lika stora delar. Delarna står för bruna, gröna, gråa och blåa ögon. Repetera först färgerna och låt barnen färglägga ordet brunt med brun färg, osv. som stöd för icke läskunniga barn. Sen får barnen gå runt och kolla sina kompisar och skriva in namnen på rätt ställe.

Uppgift 4. Hemuppgift/läxa: Vilken ögonfärg har familjemedlemmarna?

Uppgift 5. Spela ett spel.

Välj ett bord eller en hylla där du placerar olika spel och förse bordet eller hyllan med texten ”SPEL”. Berätta för barnen att de ska spela minst ett spel under den första temaveckan. Spelen ska spelas gärna så att en vuxen är med och spelar. Välj spel där man i synnerhet använder sig av synsinne. Sådana spel är t.ex. Coloretto, Colorama, Figurix, Olika pussel, djur- och annan lotto, memoryspel, fiskspelet, Muuttuva labyrintti, Quips, Tangram osv.

************************************************************************************

Dag 2 (tisdag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila. Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Repetera de ord och begrepp som ni använda under första dagen genom diskussion med barnen. Samtidigt märker du vilka ord de kommer ihåg från den första temadagen.

Presentera nya ord: Ett öga, två ögon, iris (färger), pupill, ögonvita.

Diskutera ögonens delar och deras funktioner. Målet är att orden ögonbryn, ögonfransar, ögonlock och pupill integreras i barnens aktiva ordförråd.
För orden iris och ögonvita räcker det om barnen förstår, dvs. passivt ordförråd. (Barnet förstår orden men kan kanske inte använda dem.) Fundera också på vilka av orden som är långa och vilka som är korta genom att klappa dem eller hoppa dem.

Ett ögonbryn: skyddar ögat för skräp.
Ögonfransar: skyddar ögat för skräp och smuts.
Ögonlock: man blundar med ögonlocket. Ögonlocket fungerar också fritt från viljan, reflexmässigt om ögat hotas av ett slag. Håller också ögat fuktigt.
Pupill: Det är ljuset som går in genom pupillen som gör att man ser. Pupillen kan bli större och mindre beroende på hur ljust det är. När det är mörkt är pupillen större, i starkt solsken är pupillen liten.
(Iris: Iris reglerar mängden ljus som kommer in i ögat genom att bli tjockare och smalare. Iris har ofta en vacker färg. Vilka färger kan iris ha?)
(Ögonvita: Den vita delen av ögat.)

2) Sitt i ring, barnen säger till en kompis: ”Jag har bruna ögon, vilken färg har dina ögon?” Kom ihåg att först öva fraserna tillsammans.

3) Kims lek med ögonbilder. Bildkort hittar du på Folkhälsans bildbank www.folkhalsan.fi/sprak

4) Temasång: Två små ögon

5) Temaramsa: Maskarna har inga ögon

6) Påminn barnen om temauppgifterna.

b. Skogsutflykt

1) Trafiksäkerthet
På vägen till skogen är man noga med att titta åt höger, titta åt vänster osv. för att komma tryggt fram.

2) Lek
Blindbock parvis

Gör den här leken/övningen först alla tillsammans så att du leder övningen och ger exempelfraser på svenska. Då barnen fått höra och använda några exempelfraser på svenska, är det också lättare för dem att själva parvis att leka leken på svenska.

Dela in barnen i par. Först får det ena barnet vara blindbock och ha förbundna ögon så att det inte kan se. Det andra barnet leder blindbocken till en viss utvald sak (en sten, ett träd, en stubbe) och ger instruktioner på vägen. Det seende barnet varnar för rötter som man stiger över, eller för ett halt ställe osv. När paret har nått fram, får blindbocken känna på saken och beskriva den och berätta vad han tror att det är för en sak. Den seende leder blindbocken tillbaka. Sedan får blindbocken försöka hitta vägen tillbaka till saken utan förbundna ögon. Diskutera hur övningen kändes. Jämför och diskutera hur stället ser ut på avstånd och nära – vilka detaljer ser man bara på nära håll, vad ser man bättre från långt håll. Sedan är det den andras tur att vara blindbock och den seende väljer ett annat träd, stubbe eller sten som de går till.

P: ”Hur kändes det att inte se?”
B: ”Jag var lite rädd.”
P: ”Varför var du rädd.”
B: ”Därför att jag inte kunde se.”
osv.
P: ”Om du nu tittar på det ställe dit kompisen ledde dig, kan du berätta hur det ser ut.”
B: ”Stenen näyttää sileeltä.”
P: ”Just det, stenen ser slät ut.”
B: ”Slät.”
P: ”Var det annorlunda på nära håll?”
B: ”Jo, stenen var inte slät. Den hade gropar.
P: ”Så stenen var skrovlig?”
B: ”Ja, stenen var riktigt skrovlig.”

3) Lek
Burr!/Kims lek
Barnen ska hämta några saker till dig och beskriva dem med en synlig egenskap (rund, grön, grå, osv.) När barnet hämtar sitt föremål till dig, ska barnet beskriva föremålet: ”Jag har en RUND sten.”, ”Jag har en GRÖN kvist.” Föremålen läggs på en duk på marken. Sedan kan man antingen leka BURR (för skogsmulleledare) eller Kims lek med naturföremålen.

4) Uppföljning
Barnen dokumenterar, ritar och berättar enskilt om vad de gjorde i skogen. Skriv så utförligt som möjligt ned det barnet berättar och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

************************************************************************************

Dag 3 (onsdag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Kims lek med ögonbilder
3) Presentera pysseluppgiften nedan
4) Temaramsa: Maskarna har inga ögon
5) Påminn barnen om temauppgifterna.

b. Pyssel

Trä pärlor på piprensare.
Ge barnen en modell på kartongkort (Bilaga 5.doc) och be barn trä pärlor på en piprensare enligt modellen. Piprensare är bättre än snöre för piprensare hålls raka, och det är lättare att trä pärlor på dem än på snören. Man kan använda antingen hamapärlor (indianpärlor) eller andra pärlor.

Modellen kan se ut t.ex. så här: Två blåa, en gul, tre rosa, en vit, fem gröna osv.

En variation av detta kunde vara att barnen gör det parvis. Ett barn ger instruktioner till ett annat barn: ”Sätt en gul. Sätt två blå osv.” Kom ihåg att öva fraserna först tillsammans.

Slutresultatet kan bli t.ex. en armband, en larv/mask/orm, en trollstav, en bokstav eller en prydnad att hänga upp.

c. Ledd lek ute (eller inne)

1) Kurragömma
Då den som söker, finner de gömda barnen så ropar han högt t.ex. ”Niklas sedd” om det är Niklas som hittats. Kom ihåg att öva frasen (t.ex. Niklas sedd) innan ni börjar leka.

2) Fotoorientering ute
Förberedelser: Fotografera små detaljer (ett visst hörn i staketet, ett dörrhandtag, sandlådans kant, rutschbanans undersida osv.) ute på gården och gömm bilderna.
Lekens gång: Den första bilden visas för barnen t.ex. i samlingen. Barnen ska lista sig fram till och gå till det ställe som kortet föreställer. På det stället hittar barnen följande bild osv. På det sista stället väntar en överraskning. Övningen görs i smågrupper med en vuxen och 3–4 barn i varje grupp.

B: ”Jag hittade en ny bild!”
P: ”Kom så tittar vi tillsammans på den. Vad föreställer den här bilden?”
B: ”Jag vet inte...”
P: ”Se, det ser lite glansigt ut.”
B: ”Är det rutschbanan?”
P: ”Vi går och tittar.”

************************************************************************************

Dag 4 (torsdag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Ordrally
Använd samma ögonbilder som användes och övades in under dag 2 och dag 3 i Kims lek. Lekledaren (en vuxen eller ett barn) visar ett kort i taget och de andra barnen säger ordet så snabbt de kan. Lek leken också parvis.

3) Ordövning i grupp
Visa och säg samtidigt: ”Nu får du blinka”, ”Nu får du blunda”, ”Nu får du höja på ögonbrynen”, ”Titta till vänster”, Titta till höger”, ”Titta upp”, ”Titta ner” osv. Fortsätt övningen parvis.

4) Sångpåse
Ta fram en sångpåse och lägg in kort med orden och illustrationer till Önskevisan, Blinka lilla stjärna där och ramsan Pojken klättrar upp i trädet. Låt ett barn i taget plocka ett kort ur påsen. Sjung sångerna i tur och ordning. Du kan lägga i sångpåsen även andra sånger och ramsor som behandlar synsinnet.

5) Temaramsa: Maskarna har inga ögon.
6) Påminn barnen om temauppgifterna.

b. Gymnastik

Gymnastikstunden går lika bra att förverkliga inomhus som utomhus
1) Jägaren i skogen (se t.ex. Leka i grupp av Godée).
2) Färglek (se t.ex. Eftisplantan, Folkhälsan).

************************************************************************************

Dag 5 (fredag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Leksaksdag
Barnen får ta med sig en egen leksak hemifrån. I stället för att beskriva sin egen leksak för gruppen får barnen beskriva ett annat barns leksak. Hur saken ser ut, vilken färg den har, formen och storleken. De andra barnen får ställa frågor.

T.ex.
B1: ”Matti har en bil.”
B2: ”Vilken färg har bilen?”
B1: ”Bilen är röd.”

eller
B: ”Matti har en bil. Den är röd. Den är stor. osv.”

3) Kontrollera att alla har gjort temauppgifterna och diskutera kring dem.

b. Ledda utelekar

Enligt eget val med anknytning till temat.
Exempel hitta du på www.folkhalsan.fi/spraklekar

Andra temaveckan

************************************************************************************

Dag 6 (måndag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Lek: Gubben i lådan
3) Presentera temauppgifterna för andra veckan
4) Temaramsa: Maskarna har inga ögon.

b. Temauppgifter för vecka 2

Uppgift 6. Gå runt på daghemmet och skriv ner 10 ord på saker som du ser i rummet (Bilaga 6.doc).

Uppgift 7. Hemuppgift/läxa: Skriv eller rita 5 saker som du ser i ditt rum (Bilaga 7.doc).

Uppgift 8. Tangram – bygg mönster enligt modell.
Tangram är ett gammalt kinesiskt spel som består av sex former: två stora trianglar, en kvadrat, två små trianglar, och en parallellogram. Du kan antingen köpa ett Tangram-spel eller tillverka det själv enligt bilaga 8 (doc). Gör modeller för barnen att bygga med dessa former (modelltips finns nedan). Här gäller det för barnen att både se, förstå och bygga enligt modell.

Uppgift 9. Fortsätt med syarbetet från första veckan.

Uppgift 10. Spela ett spel.

Placera nya spel på spelbordet eller spelhyllan. Lämpliga spel är t.ex. Coloretto, Colorama, Figurix, Olika pussel, djur- och annan lotto, memoryspel, fiskspelet, Muuttuva labyrintti, Quips osv.

c. Utflykt till lekparken + ledda utelekar

1) Trafiksäkerhet
På vägen till lekparken tittar man på omgivningen och talar med varandra om vad man ser. Det är viktigt att ta sådana här tillfällen i akt och försöka benämna det man ser, trottoar, skyddsväg, höstlöv, traktor, motorcykel, osv.

Dialog:
P: ”Nu ska vi gå över gatan. Vad ska man göra före man går över gatan.”
B: ”Man tittar till höger, till vänster och till höger igen.”

B: ”Kato, tuolla on orava!”
P: ”Vad sa du?”
B: ”Jag ser en ekorre.”
P: ”Var såg du en ekorre?”
B: ”Se on tuolla trädetissä.”
P: ”Aj jo, nu ser jag ekorren, den är i trädet.”

2) Lek: Spegel
3) Lek: Under hökens vingar kom!

************************************************************************************

Dag 7 (tisdag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Bilda meningar med hjälp av ögonbildkorten.
Använd samma ögonbilder som användes och övades in under dagarna 2, 3 (Kims lek) och 4 (ordrally). Placera bildkorten på golvet och låt ett barn i taget (eller flera/alla barn) ta ett kort och diskutera t.ex. på följande sätt:
P: ”Du tog kortet med pupillen./Vem har kortet med pupillen? Kan du berätta något om pupillen?”
B: ”Pupillen är svart.”
P: ”Bra. Pupillen är svart.”

3) Temaramsa: Maskarna har inga ögon
4) Påminn barnen om temauppgifterna.

b. Skogsutflykt

1) Trafiksäkerhet
Ifall man skall korsa en väg då man går till skogen, kommer man ihåg att noga titta till höger och till vänster och sedan än en gång till högerför att sedan gå tryggt över.

2) Lek
Lek Burr! eller Piprussin på samma sätt som dag 2, men låt barnen titta på föremålen med lupp och beskriv och berätta hur de ser ut, t.ex. form, färg och storlek.

3) Bildkortsorientering med ögonbildkorten
Ifall du har en karta på daghemmets närmiljö kan den användas, annars kan du själv rita en förenklad karta. Rita in en stig på kartan och låt barnen parvis eller i små grupper orientera sig efter stigen. Ute, längs stigen, finns de bekanta ögonbildkorten med bild och text utplacerade och numrerade. Barnen har papper och penna med sig och skriver ner orden på papperet då de hittar korten.

4) Uppföljning
Då barnen kommer tillbaka till daghemmet får de rita av det föremål som såg mest intressant ut och förklara för personalen varför han valt just det förmålet. Skriv så utförligt som möjligt ned det barnet berättar och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

************************************************************************************

Dag 8 (onsdag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Bilda meningar med hjälp av ögonbildkorten (se dag 7).
3) Temaramsa: Maskarna har inga ögon
4) Påminn barnen om temauppgifterna.

b. Ledda lekar

1) Gömma nyckeln
2) Bulleri bock

c. Lek

Barnen får parvis bygga med byggklossar så att de turvis ger instruktioner för varandra. Det ena barnet bestämmer i vilken ordning klossarna sätts och ger instruktioner till det andra barnet och så byter de roller. Öva först fraserna tillsammans så att du säger dem, t.ex. ”Sätt en stor gul kloss på en liten röd kloss.”, ”Lägg två gröna klossar bredvid den röda klossen.” osv. Turas om vem som får säga och vem som får bygga. Se t.ex. Eftisplantan.

d. Pyssel

Tillverka ett eget memoryspel med ögonbildkorten som utgångspunkt. Barnen ritar eller klipper bilderna till sitt eget memoryspel.

************************************************************************************

Dag 9 (torsdag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.
Observera något/några barn och fyll i observationsschemat (Bilaga 2.doc).

a. Samling

1) Temasång: Två små ögon
2) Ordrally (se dag 4)
3) Sånglek: I ett hus vid skogens slut
4) Kontrollera att alla har gjort temasuppgifterna och diskutera kring dem.
5) Temaramsa: Maskarna har inga ögon

b. Gymnastik ute eller inne

1) Hoppa rep till olika ramsor. Använd de ramsorna som hör ihop med temat. Hoppa också ögonordkorten stavelsevis ex. Ö-gon-fran-sar, ö-gon-lock. Hitta på och använd också andra ramsor.

************************************************************************************

Dag 10 (fredag)

Väv in temat i de dagliga primärfunktionerna ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila.

a. Baka bulle med ”smöröga” för temafesten

b. Pyssel

Alla barn gör en temabok i vilket temauppgifterna samlas. Varje barn gör en pärm till boken. Barnen kan dekorera pärmen t.ex. med bilder av ögon samt skriva på en dator orden ”ÖGON” och ”SYNEN” som man skriver ut och limmar på pärmen.

c. Temafest

Till eftermiddagen bjuds barnens föräldrar in på en temafest. Föräldrarna får titta i barnens temaböcker om synen, höra sångerna och ramsorna som barnen har lärt sig och njuta av bullen med smöröga.