TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Förord Inledning Uppföljning Primärfunktioner -Ankomst och avsked -Måltider -Övergångar -Vila Sekundärfunktioner -Första temaveckan -Andra temaveckan Material Bilagor Källor Feedback Printbar version ![]() |
Litteratur och andra källor om temaundervisning och språkutvecklande daghemsverksamhetBjörklund, Kaskela-Nortamo, Kvist, Lindfors & Tallgård (2005). Att uppmuntra till språk i språkbadsgrupper. Kompendium 4. Vaasan yliopisto. Levón-instituutti. Björklund, Mård-Miettinen & Turpeinen (red.) (2007). Kielikylpykirja – Språkbadsboken. Vaasan yliopisto. Levón-instituutti. CARLA Center for advanced research on language acquisition. University of Minnesota. www.carla.umn.edu Centret för språkbad och flerspråkighet. www.uwasa.fi/kielikylpy/svenska/publikationer/ Folkhälsans språksidor. www.folkhalsan.fi/spraknat Gammelgård (2006). Språkstrategi för dagvården - från A - Ö. Svenska kulturfonden. Grunderna för planen för småbarnsfostran 2005. Stakes. Grunderna för förskoleundervisningens läroplan 2000. Utbildningsstyrelsen. Holmegaard & Wikström (2004). Språkutvecklande ämnesundervisning. I Hyltenstam & Lindberg (red.) Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur, Lund. Mård-Miettinen (2007). Språkbadsdaghem som miljö för andraspråkstillägnande. I Björklund et al. (red.) Kielikylpykirja – Språkbadsboken. Rosenqvist (1995). Planering av pedagogisk verksamhet. Rapport 1995:1. Borlänge: Högskolan. |