TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Förord
Inledning
Uppföljning
Primärfunktioner
-Ankomst och avsked
-Måltider
-Övergångar
-Vila
Sekundärfunktioner
-Första temaveckan
-Andra temaveckan
Material
Bilagor
Källor
Feedback
Printbar version

 

Introduktion

Ett daghem med hemlika och skollika verksamhetsformer är i sig en idealisk miljö för tillägnande av ett andraspråk i språkbad. Även i en idealisk miljö ska verksamheten planeras språkligt så att den maximalt gagnar utvecklingen av språkbadsspråket. I språkbad har alla barn samma förstaspråk och pedagogen förstår detta språk vilket leder till att barnen inte automatiskt har ett behov av att anstränga sig att använda språkbadsspråket. Det sägs därför att en språkbadspedagog har en viktig språklig roll vid sidan av sin sedvanliga pedagogiska roll. Den språkliga rollen innebär att daghemsverksamheten planeras och förverkligas så att barnen ges möjligheter att använda språkbadsspråket och därigenom tillägnar sig ett mångsidigt språkbadsspråk. Alla verksamhetsformer eller primär- och sekundärfunktioner ska beaktas i planeringen så att barnens språkbruk inte begränsas till vissa funktioner. Planeringen ska gälla såväl situationer där pedagogen kommunicerar individuellt med ett barn som situationer med pedagogens kollektiva kommunikation med olika barngrupper. Detta för att barn med olika personligheter ska få lika möjlighet att kommunicera på språkbadsspråket. (Mera om språklig planering t.ex. i Björklund et al. 2005; Björklund et al. 2007.)

Materialpaketet Synen är en tematisk helhet som har planerats så att det tar hänsyn till språkbadspedagogens dubbla roll i daghemmets alla primär- och sekundärfunktioner. Materialpaketet Synen är avsedd för småbarnsfostran och förskoleverksamhet i språkbad.