TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Förord
Inledning
Uppföljning
Primärfunktioner
-Ankomst och avsked
-Måltider
-Övergångar
-Vila
Sekundärfunktioner
-Första temaveckan
-Andra temaveckan
Material
Bilagor
Källor
Feedback
Printbar version

 

Inledning

Materialpaketet Synen är en tematisk helhet som innehåller element från språk och interaktion, matematik, natur och miljö, hälsa, fysisk och motorisk utveckling, konst och kultur och etik. Dessa är alla centrala inriktningar och ämnesområden i Grunderna för planen för småbarnsfostran 2005 och Grunderna för förskoleundervisningens läroplan 2000.

Materialpaketet är uppbyggt så att du kan behandla alla sinnen med samma struktur som temat Synen. Variera innehållet så att det passar det aktuella sinnet och du får en fin temahelhet av olika sinnen.

Vi har räknat med att temat Synen genomförs under 2 veckor. Materialpaketet berör både primärfunktioner och sekundärfunktioner. Med primärfunktioner avser vi här ankomst, avsked, måltider, övergångar mellan aktiviteter och vila. Sekundärfunktionerna är av tradition lärarstyrda aktiviteter såsom samling, gymnastikstunder, förskoleuppgifter, utflykter, pyssel, sångstunder, ledda lekar, temauppgifter osv. En översiktstabell över temat Synen finns i bilaga 1. Den kan användas som modell för temaplaneringen. En icke ifylld tabell, för egen planering, finns i bilaga 9.

Aktiviteterna i temat Synen är planerade så att man övar den aspekt av språklig medvetenhet (t.ex. rim, meningar, ord, stavelser, ljud) som är aktuellt i det förskolematerial som man använder oberoende av hur förskoleundervisningen i övrigt är integrerad i verksamheten. Man kan öva t.ex. på sådana ljud som inte är så vanliga i finskan (t.ex. ö-ljudet i öra, höra, u-ljudet i huvud eller mun), klappa och hoppa stavelser i temaorden öga, ögonfransar (ex. ö-ga, ö-gon-fran-sar), bilda meningar som anknyter till temat, t.ex. ”Mina ögon är gröna.”, rimma med temaord och nonsensord (ex. öga – löga), osv. Materialetpaketet Synen presenterar förutom aktiviteter även exempelfraser och exempeldialoger som belyser hur temat kan diskuteras i daghemsgruppen.