TILL SPRÅKBADSMATERIAL

Till startsidan
Introduktion
Förord
Inledning
Uppföljning
Primärfunktioner
-Ankomst och avsked
-Måltider
-Övergångar
-Vila
Sekundärfunktioner
-Första temaveckan
-Andra temaveckan
Material
Bilagor
Källor
Feedback
Printbar version

 

Primärfunktioner: Kom ihåg att använda språket vid alla tillfällen

Primärfunktionerna liknar de som barnen är vana vid hemifrån och ger möjligheter till individuella diskussioner med barnen. Kom ihåg att väva in temat i den dagliga samvaron och kom ihåg temat i alla sammanhang då du vistas med barnen, t.ex. vid på- och avklädning och vid matbordet. Var bl.a. mån om att ställa sådana frågor som ger barnen möjlighet att använda det språk som är aktuellt i temat. Ställ öppna frågor, det utvecklar barnens språk så mycket mer, då de inte kan svara bara ja eller nej på frågorna.

Ankomst och avsked

Väv temat in i rutinerna för ankomst och avsked. När barnen kommer till daghemmet hälsar man på varandra och ser varandra i ögonen. Du säger t.ex. ”Godmorgon Kalle, kan jag få se dina ögon” eller ”Godmorgon Mira, vad trevligt att se dina bruna ögon.”

Likaså, när man tackar för dagen så kan du, förutom att säga ”Tack för idag, vi träffas igen i morgon” också säga t.ex. ”Visa mig dina vackra blå ögon?” eller ”Får jag se dina ögon?” om barnet har bråttom eller inte vill se dig i ögonen. Detta gör man oberoende tema, under årets alla dagar, men betona det speciellt under detta tema.

Måltider

Väv in temat i måltidsförberedelserna och måltidsdiskussionerna. Du säger t.ex. ”Kom och se vad det finns för mat!” ”Titta! Vad vill du ha?” Lägg smöröga i morgongröten och benämn det. Lägg märke till estetik vid maten, duka vackert och kommentera det t.ex. ”Vad fint det ser ut!” Mathjälparna kan duka med vackra servetter, borddukar osv. Säg vilka kärl och bestick du använder då du dukar bordet tillsammans med barnet. Ställ frågor av typen ”Var ska tallriken vara?” så att barnet får svara med hela meningar: ”Tallriken ska vara i mitten.”, ”Kniven ska vara på höger sida.”, ”Gaffeln ska vara på vänster sida” osv. Hjälp barnet att svara med hela meningar, t.ex. såhär:

Pedagogen: ”Var ska tallriken vara?”
Barnet: ”i mitten.”
P: ”Tallriken ska”
B: ”vara i mitten.”

Ät tillsammans med barnen och starta och håll igång matbordsdiskussionen och ta fasta på barnens temarelaterade initiativ. Matbordsdiskussionerna kan också styras mot temat t.ex. så här:

P: ”Har du något husdjur hemma, t.ex. en katt eller en hund?”
B: ”Jag har en katt.”
P: ”Vad har katten för färg på ögonen?”
B: ”Den har gröna ögon.”
P: ”Din favoritdocka då, vilken färg har den på ögonen?”
B: ”Den har blåa ögon.”
P: ”Har dockan ögonbryn och ögonfransar?” (dag 1 – 2 första temaveckan)
B: ”Ja/nej” (dag 1 – 2 första veckan)
P: ”Vad annat har dockan nära sina ögon?” (dag 3 – 4 första temaveckan)
B: ”Den har ögonbryn och ögonfransar.”

P: ”Potatisen ser het ut, vet ni hur jag ser det?” (första temadagen)
B: ”Där kommer höyryä.”
P: ”Det kallas ånga. Det kommer ånga från potatisen då den är het”
----
P: ”Det kommer ånga från potatisen, hmmm. Vad kan det bero på?” (andra temadagen)
B: ”Potatisen är het.”
P: ”Vad bra, du kom ihåg det från igår.”

P: ”Ser du något grönt (runt, litet, stort, osv.) på din tallrik?” (första och andra temadagen)
B: ”Ärtor”
P: ”Du ser ärtor. Ärtorna är runda.”
----
B1: ”Ser du något grönt (runt, litet stort, osv.) på din tallrik?” (tredje temadagen)
B2: ”Jag ser sallad.”
(P: ”X ser sallad. Sallad är grönt.”)

Övergångar mellan aktiviteter

En daghemsdag innehåller flera tillfällen då man övergår från en aktivitet till en annan. Väv medvetet in temat i dem. Efter maten kan du t.ex säga: ”Kanske du borde tvätta dig om munnen, gå och titta i spegeln.” eller ”Titta i spegeln. Behöver du tvätta dig innan du går och lägger dig?”

När man städar undan efter den fria leken kan man sortera leksakerna (legon, klossar osv) enligt färg/storlek/egenskaper. Pedagogen hjälper till och benämner, t.ex.

”Den gråa elefanten i djurlådan.”
”Den blåa kuben i klosslådan”
”Den rödvita ambulansen i billådan.” osv.

Vid påklädning är t.ex. följande temarelaterade fraser behändiga: ”Se efter om skjortan är innanför byxorna.”, ”Kontrollera att kalsongerna är innanför strumporna.”

När man går ut eller kommer in (eller i samband med någon annan övergång mellan aktiviteter) kan du eller något av barnen säga till exempel så här:

”Den som har röd mössa får gå in först .”
”Den som har svarta vantar får gå in som följande.”
”Den som har gröna ögon får ställa sig i kö.” osv.

Placera temarelaterade böcker (se nedan i material/böcker) i en boklåda eller på ett bord så att barnen kan titta i dem och läsa självständigt medan de t.ex. vänta på maten.

Vila

Berätta för barnen att ett av målen med vilan är att man vilar ögonen, vilar synen. Använd verbet ”att blunda” i stället för ”att stänga ögonen”. Säg t.ex. ”Det är dags att vila ögonen.”