TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Förord Inledning Uppföljning Primärfunktioner -Ankomst och avsked -Måltider -Övergångar -Vila Sekundärfunktioner -Första temaveckan -Andra temaveckan Material Bilagor Källor Feedback Printbar version ![]() |
UppföljningTemapaketet Synen är uppbyggt så att det ställer vissa temarelaterade språkliga och innehålls- och aktivitetsinriktade förväntningar på barnen. Avsikten är att varje barn observeras individuellt. Använd ett observationsschema som hjälp i uppföljningen (Bilaga 2.doc). Bestäm på förhand när och hur de individuella observationerna görs under temat. Man kan observera ett barn åt gången t.ex. under måltiden, under samlingen eller medan man spelar ett spel med en barngrupp. Diskutera med varje barn i synnerhet om temauppgifterna, t.ex. ”Vad har du gjort här?”, ”Vad var svårt?”, ”Vad var roligt?”. Skriv i detalj ned vad barnet säger. En vuxen ska inte observera alla barn utan varje vuxen kan t.ex. ha ansvar över 5-10 barn beroende på hur många barn och vuxna det finns i gruppen. Observationsschemat innehåller de mest centrala målen i temat Synen när det gäller aktivitet, innehåll och språk. Barnets allmänna gruppaktivitet observeras och speciellt uppmärksamhet riktas till förståelse och produktion av temarelaterade ord (substantiv, verb, adjektiv), fraser och meningar individuellt och i grupp. |