tunne (steinerpedagoginen ihmiskäsitys)
graphic
tunne (steinerpedagoginen ihmiskäsitys)
puolitietoinen sieluntoiminto, sisäinen aistimus, jonka tehtävä on toimia välittäjänä ajattelun  ja tahdon  välillä ja joka on perustana jatkuvalle ja usein tiedostamatta tapahtuvalle arvioinnille
Tunne-elämään perustuvat arvostelukyky, arvomaailma ja sosiaalinen vastuuntunto.
Steinerpedagogiikan  mukaan kehitysvaiheeseen sopivat ja ihmistä puhuttelevat kokemukset ja elämykset vahvistavat tunne-elämää (ks. steinerpedagoginen kehitysoppi).
Taiteellinen kasvatus  on ratkaisevassa asemassa, kun halutaan puhutella lapsen tunnetasoa. Myös elämyksellinen oppiminen  tapahtuu tunnekokemuksen kautta.
Tunne on luokanopettajavaiheessa  tärkein osa kaikkea opetusta ja kasvatusta, sillä silloin sen kehitys on voimakkainta.