![]() |
||
TILL SPRÅKBADSMATERIAL | ||
Till startsidan Introduktion Bakgrund Beskrivning av materialet När kan proven genomföras Praktiska anvisningar Prov 1 - Ljudanalys Prov 2 - Auditiv diskriminering Prov 3 - Ortografi och morfologi Feedback |
Prov 3 – ortografi och morfologiProv 3 tar fasta på elevernas medvetenhet och kännedom om svenskans ortografiska konventioner. I jämförelse med de två första proven förutsätter detta prov en längre hunnen skrivutveckling där skrivandet inte enbart grundar sig på en fonologisk analys av det talade språket. Ortografisk kunskap förutsätts bl.a. i samband med vokalljud som har samma uttal men olika motsvarigheter i skrift. Att utveckla denna typ av kunskap tar tid och det är därför i början svårt även för de enspråkigt svenskspråkiga eleverna att avgöra om t.ex. ordet läser stavas läser, lesär eller leser eller om ordet heter skrivs heter, hetär eller häter. Den konventionella skrivförmågan utvecklas i takt med att eleverna genom sin kontakt med skriftspråket får språkets stavningsmönster visualiserat. Har eleven uppnått detta stadium analyserar han t.ex. inte längre ändelserna i språkljud utan återger dem som helheter. Sammanställningsblankett (Excel) |
|